هنر انقلاب اسلامی انسان طراز تربیت می‌کند



محسن صیفی کار یکی از نویسندگان برجسته همدانی و چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در همدان طی سال‌های اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار () در همدان، با اشاره به ویژگی‌های هنر انقلابی و اسلامی اظهار کرد: هنر انقلابی در بخش قابل توجهی به اهداف خود رسیده است زیرا هنر انقلاب اسلامی هنری است که در خدمت تعالی انسان و انقلاب اسلامی باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه هنر انقلاب اسلامی کمک می‌کند که انسان طراز تربیت شود تصریح کرد: هنر انقلاب اسلامی هنری در راستای ترویج آموزه‌های اسلامی است و اگر غیر از این باشد این هنر، هنر متعالی نیست.

نویسنده برجسته همدانی با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی به دنبال رساندن افراد به شخصیت اسلامی است عنوان کرد: هنر انقلاب اسلامی هنری برگرفته از آموزه‌های الهی است که برای تربیت انسان‌های بزرگ پیش می‌رود.

باید در دانشگاه‌ها انقلاب فرهنگی رخ دهد

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هر ساختاری که در اجتماع است روی تمام ارکان و وجوه اجتماعی تاثیرگذار بوده است افزود: پس از انقلاب بن مایه هنر در کشور ما تحت تاثیر جدی اسلام و انقلاب قرار گرفت همانطور که سایر ساختارها تاثیرپذیر شدند.

صیفی‌کار با تاکید بر انقلاب فرهنگی که باید در دانشگاه‌ها رخ می‌داد خاطرنشان کرد: در انقلاب فرهنگی کتب درسی و ساختار آموزشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها باید تغییر می‌کرد که در بخش‌هایی چنین امری مغفول ماند.

این نویسنده یکی از معضلات را عدم تحول دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی علم و تفکر دانست و گفت: امروز می‌بینیم دانشگاه‌ها تفکرات ترجمه شده ناقص از فرهنگ غربی هستند که باید از این مسیر به سمت ارزش‌های اسلامی کشیده شوند.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه هنر پس از انقلاب اتفاقات خوبی افتاد و سینما، تئاتر، گرافیک، نقاشی و خوشنویسی همه از انقلاب الهام گرفتند عنوان کرد: امروز می‌بینیم پس از چهل سال پدیده‌های خوبی در هنر انقلابی رشد کرده و آثار خوبی تولید شد.

هنر امری الهی اجتماعی است

صیفی‌کار با تاکید بر اینکه انقلاب تاثیر مثبتی در جامعه هنری ما داشت که باید هر کدام جداگانه توصیف شود افزود: حوزه شعر و ادبیات فارسی چه کمی و چه کیفی فوق‌العاده بود و شاید در هیچ دوره‌ای چنین فرصتی را ندیده باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه ادبیات پایداری

هزاران اثر تولید شده که برخی کتاب‌ها از شمارگان صد نیز گذشته است گفت: هنر امری الهی اجتماعی است که از غریزه افراد شکل می‌گیرد هر چند مسائل اجتماعی نیز از هنر تاثیرگذار و تاثیرپذیر است.

هنرمندی که وطن را رها کند، بردگی هنری خواهد داشت

این نویسنده برجسته با تاکید بر اینکه در برخی هنرها انقلابی بودن بارز است اما در برخی چنین نیست تصریح کرد: ممکن است برخی هنرمندان تحت تاثیر فضا و شرایط قرار گیرند و از انقلاب و ارزش‌های آن دور شوند اما بدانند کسی که وطن را رها می‌کند، بردگی هنری خواهد داشت.

صیفی‌کار با بیان اینکه هنر شمشیری دو لبه است که می‌تواند هم در خدمت و هم در خیانت باشد بیان کرد: هنر باید بتواند انسان را به سمت تعالی پیش ببرد و اگر در این زمینه موفق نباشد نمی‌توان به عنوان هنر از آن یاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب ما صادر شده و هنر در صدور انقلاب بی‌تاثیر نبوده است گفت: هنر باقیات و صالحات است و آثار آن بعد از مرگ افراد نیز مانده و پاداش به صاحب اثر می‌رسد.

این نویسنده دفاع مقدس با تاکید بر اینکه اگر انقلاب صادر نشده یکی از دلایل آن هجمه استکباری و دیگری هجمه فرهنگی علیه ماست بیان کرد: اگر هنر در خدمت اخلاق باشد تاثیر آن را خواهیم دید به طوری که زیباترین آموزه‌های هنری را باید در زیباترین قالب‌ها ریخت تا خودش را نشان دهد.

انتهای پیام