هوش مصنوعی می‌‌‌‌تواند با تشخیص زودهنگام سرطان انقلاب کند



شهاب کاووسی‌نژاد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ()، درباره دلایل تألیف این کتاب و پرداختن به این موضوع اظهار کرد: این کتاب تمام تجربه‌ها و پژوهش‌هایم را در زمینه هوش مصنوعی و ارتباط آن با پزشکی و دندان‌پزشکی تشریح می‌کند. این کتاب یک راهنمای گام به گام برای همه پژوهشگران حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی است که می‌خواهند در راه هوش مصنوعی قدم بردارند.

 

وی درباره ویژگی کتاب عنوان کرد: در این کتاب حتی نکات برنامه‌‌نویسی با زبان پایتون و الگوریتم‌های یادگیری ماشین با اصطلاحات خاص تشریح و حتی پروژه‌های تمرینی‌ام در موضوع هوش مصنوعی، برای استفاده مخاطبان این حوزه مکتوب شده است. شاخصه مهم این کتاب، تکیه بر پژوهش‌های شخصی و علمی و در عین حال چاپ رنگی عکس‌‌‌ها است.

 

کاووسی‌نژاد با بیان اینکه ببشتر کتاب‌های حوزه هوش مصنوعی در بخش دندان‌پزشکی و پزشکی بیشتر ازسوی مهندسان کامپیوتر و برنامه‌نویس‌ها نوشته شده، گفت: مزیت این کتاب، زبان ساده و کاربردی و برای پژوهشگران رشته‌های علوم پزشکی، کاملا قابل فهم و کاربردی است.

وی درباره کاربرد این کتاب برای مخاطبان گفت: این کتاب برای همه دانشجویان دندان‌پزشکی، پزشکی، زریدنت‌ها و پژوهشگران مستقل این حوزه کاربرد دارد.

استادیار بخش اردتودنسی دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی درباره مشخصات کتاب «هوش مصنوعی در پژوهش‌‌های پزشکی و دندانپزشکی؛ راهنمای کاربردی» گفت: این کتاب 400 صفحه دارد و در 10 فصل به رشته تحریر درآمده است. این کتاب اکنون مجوز فیپا را دریافت کرده و قرار است با شمارگان 500 نسخه ازسوی انتشارات رویان‌پژوه با عکس‌های رنگی منتشر شود.

 

کاووسی‌نژاد با بیان اینکه حوزه علاقه شخصی من مهندسی کامپیوتر و برنامه‌نویسی است، اظهار کرد: همزمان با تحصیل در رشته دندان‌پزشکی شهید بهشتی، کارهای برنامه‌نویسی به زبان سی‌شارپ نیز انجام می‌دادم و توانستم یکسری نرم‌افزارهای کاربردی حوزه اردتودنسی را برای استفاده در مطب‌ها،کلینیک‌‌های خصوصی و دولتی و حتی دانشگاه‌ها طراحی کنم. این نرم‌افزار را هرسال نیز  ارتقا می‌دهم.

 

وی با بیان اینکه از سال 1397 با حوزه هوش مصنوعی آشنا شدم، اظهار کرد: بعد از یادگیری زبان پایتون نخستین پروژه خودم را با عنوان «طراحی یک نرم‌افزار برای تعیین وضعیت رشدی مندیبل» با استفاده از هوش مصنوعی انجام دادم و این پروژه در کنگره بین‌المللی انجمن ارتودنتیست‌های ایران در آبان سال 98  ارائه شد. در این کنگره تخصصی توانستم با سخنرانی با عنوان “A Software for Determination Skeletal Age Using Artificial Intelligence “، برنده جایزه پروفسور فرمند برای بهترین پژوهش رزیدنتی شوم.

 

استادیار بخش اردتودنسی دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از سال 97 به بعد پروژ‌های متعددی را از سایت کگل (سایتی که اطلاعات هوش مصنوعی را رایگان در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌هد)، دانلود و اطلاعات خودم را افزایش دادم، اظهار کرد: در ادامه انجام تحقیقاتم درباره هوش مصنوعی، تصمیم گرفتم دست‌نوشته‌های خودم را که نزدیک به 1000 صفحه بود، مبنای مطالعات پژوهش و چاپ کتاب قرار بدهم. 

 

وی با بیان اینکه این کتاب حاصل 400 صفحه از دست‌نوشته‌ها و تحقیقات و پژوهش‌های شخصی‌ام در 6 ماه اخیر است، عنوان کرد: انتهای کتاب «هوش مصنوعی در پژوهش‌‌های پزشکی و دندانپزشکی؛ راهنمای کاربردی» حدود 90 رفرنس (منبع) ارائه شده است.

استادیار بخش اردتودنسی دانشگاه دندان‌پزشکی شهید بشهتی درباره ضرورت پرداختن به موضوع هوش مصنوعی در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: اگر این حوزه بتواند وارد تشخیص سریع انواع سرطان‌ها بشود و زوتر از پزشک این بیماری را تشخیص بدهد؛ در واقع این فناوری می‌‌تواند به‌عنوان یک ابزار کارآمد پزشک را در تشخیص صحیح یاری کند و این فناوری در پزشکی می‌‌تواند جان افراد زیادی را نجات بدهد.

 

وی افزود: انواع مدل‌های هوش مصنوعی اکنون به‌عنوان دستیار پزشک در حوزه پزشکی و دندان‌پزشکی وارد شده و کشورهای مختلف مشغول سرمایه‌گذاری دراین زمینه هستند. ایران نیز از طریق بومی کردن فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی می‌‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد.