وزارت ارشاد از آموزش و توانمندسازی نویسندگان حمایت می‌کند


به گزارش ()؛ دیدار صمیمانه جمعی از بانوان نویسنده دفاع مقدس با یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد امروز ۲۸ مرداد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سهیلا راجی کاشانی؛ نویسنده و عضو هیئت مدیره مجمع بنا، خدیجه آذری؛ دبیر هیئت مدیره مجمع بنا، لیلا محمدی؛ موسس و مدیرعامل مجمع بنا  و مرضیه نظری نویسنده حوزه دفاع مقدس در این نشست از مشکلاتشان به معاون فرهنگی گفتند.

لیلا محمدی موسس و مدیرعامل مجمع بنا گفت: در این یک سالی که گذشت  نویسندگان موسسه احساس مسئولیت می‌کردند ولی متاسفانه نمی‌توانستیم فعالیت سیاسی داشته باشیم. به همین دلیل فراخوان شهدای اغتشاشات را دادیم و حدود ۲۰۰ اثر از جوانان دهه هفتادی و هشتادی رسید و آثار جمع و داوری شد ولی متاسفانه به چاپ‌های جدی نرسید.

در این یک سال چند دوره آموزشی برگزار کردیم در حوزه داستان نویسی، مصاحبه و تدوین، اما متأسفانه بانوان نویسنده شهرستانی نمی‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند. 


 


سهیلا راجی کاشانی؛ نویسنده حوزه دفاع مقدس که سابق بر این سر دبیر مجله خانواده سپاه هم بوده در این نشست از قول نویسندگان مشکلات و پیشنهادها و ایده‌های آن‌ها را مطرح کرد. برخی از این مشکلات به شرح زیر بود:

تعدادی از نویسندگان دغدغه‌مند از گرانی کاغذ، توزیع نامناسب، تبلیغ ضعیف گلایه داشتند که باعث می‌شد زحمت نویسندگان به هدر رود و درخواست تعدیل قیمت و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را داشتند. 

از ظرفیت‌های رسانه ملی یا بیلبوردهای شهری استفاده شود و این ظرفیت برای تمام سال باشد و فقط در دوران کتاب سال یا نمایشگاه کتاب نباشد.

دورهمی‌های خوانش کتاب در کشور گسترش پیدا کند. ثبت خاطرات سالمندان در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها را به نویندگان پیشنهاد دهیم. شرایطی فراهم شود تا حق و حقوق نویسنده به او آموزش داده شود تا در قراردادها با ناشر دچار مشکل نشود. دنبال منابع خارجی نباشیم بلکه کاری کنیم تا غربی‌ها از روایات و داستان‌های دفاع مقدس ما استفاده کنند.

از نویسندگان نوپا حمایت شود تا بتوانند در حوزه دفاع مقدس و تاریخ شفاهی آن کارهای خوب ارائه کنند و …

سهیلا راجی بسیاری دیگر از دغدغه‌ها و پیشنهادات نویسندگان به خصوص در حوزه‌های اقتصادی را بیان کرد.

یاسراحمدوند با آرزوی موفقیت برای مجمع بنا و نویسندگان آن و خطاب به بانوان حاضر مطرح کرد: همه آنچه درباره مشکلات نویسندگان اهل قلم اشاره کردید درست است. ضرورت‌های کار فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت و احیای امر دفاع مقدس و ثبت خاطرات و رشادت‌هایی که در آن دوران بوده بسیار مهم است.

وی درباره حل مشکلات مطرح شده گفت: برخی از مشکلاتی که مطرح شد وظیفه دولت است، برخی هم وظیفه دولت نیست. درست است که این مشکلات و ایرادات وجود دارد اما برطرف شدن همه آن‌ها دست دولت نیست بلکه باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و عمومی شکل بگیرد. لزوما همه مشکلات را دولت نمی‌تواند حل کند. برخی از این مباحث شامل شرایط کاری شرایط ناشران و روابط بین نویسندگان و ناشران است. همه این‌ها هم انجامش به عهده دولت نمی‌تواند باشد اما دولت می‌تواند زمینه سازی کند.

احمدوند ادامه داد: این مسیری که در پیش گرفتید و در جهت آموزش و توانمندسازی اعضا تلاش می‌کنید مسیر درستی است. در این مسیر اگر کاری از دستمان بر بیاید حتما کمک خواهیم کرد. در قرار دادن منابع یا استادان جهت آموزش، در قرار دادن محلی برای همایش‌ها یا آموز‌ش‌ها یا اگر قرار باشد هزینه‌ای به استادان پرداخت شود، می‌توانیم همکاری داشته باشیم و نیازهای سخت‌افزاری کار آموزش را برطرف کنیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره تبلیغ و ترویج کتاب‌خوانی که در پیشنهادات مطرح شده بود عنوان کرد: ما شبکه اختصاصی را راه‌اندازی کرده‌ایم که طور اختصاصی به کتاب می‌پردازد و رونمایی‌های کتاب‌های تازه انتشار یافته به طور زنده پخش می‌شود.

احمدوند افزود: مشکلاتی که بعضی نویسنده‌ها دارند گاهی مربوط به آیین‌نامه است که در حال تصحیح آن هستیم. و پیگیر اصلاح آیین نامه در خصوص اعطای درجه هنری به نویسندگان این حوزه هستیم. ما متولی تولید کتاب نیستیم بلکه مجوز تولید کتاب‌ها را با توجه به محتوای آن‌ها می‌دهیم.