کتابخانه‌های عمومی محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستندساختمان پست؛ خانه جدید نهاد کتابخانه‌‌ها



به گزارش ()، مراسم نوزدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجشنبه (18 اسفندماه) در تالار کتابخانه مرکزی پارک شهر با حضور سید‌باقر میر عبدالهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،  عصمت مومنی،  معاون کتابخانه ملی ایران،  سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد،  محمد‌رضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد و علیرضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران برگزار شد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به  ابر پروژه جابه‌جایی مکان فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مکان جدید گفت: فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار است به ساختمانی که با عنوان ساختمان پست در میدان امام خمینی(ره) شناخته می‌شود، منتقل شود.

دبیرکل نهاد کتابخاته‌های عمومی در این مراسم از افتتاح نزدیک و زودهنگام سه طرح کتابخانه مرکزی در استان‌های گیلان، لرستان و مازندران خبر داد و اظهار کرد: به لطف خداوند در دولت مردمی احداث بسیاری از کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها که در دولت قبلی تعطیل شده بود به همت دولت خدمتگزار و تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های نهاد دوباره فعال شدند.

 

رمضانی با اشاره به هفت پروژه کتابخانه مرکزی در استان‌ها که اکنون در مرحله پیشرفت عمرانی است، گفت: اکنون 300 طرح فعال کتابخانه‌ای در کشور داریم که 123 طرح، بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حدود 180 طرح نیز در حال پیشرفت عمرانی است؛ علاوه‌براین نیمه شعبان همزمان با نوزدهین سالروز تاسبس نهاد، کتابخانه مرکری قم به‌عنوان دوازدهمین کتابخانه  مرکزی کشور افتتاح شد.

 

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی کشور، علاوه بر استفاده در بخش کتاب، مطالعه و تاثیر در بخش سرانه کتابخوانی می‌توانند به‌عنوان یکی از گسترده‌‌ترین شبکه‌های فرهنگی که با مخاطبان در ارتباط هستند، با ایفاکردن نقش اجتماعی و حضور فعال در این بخش، بارهای زیادی از دوش جامعه بردارند.

 

وی افزود: نمی‌توانیم بگوییم مدعی اثرگذاری در جامعه هستیم اما هیچ نمود خارجی در این زمینه از خود برجا نگذاریم. این اثر گذاری بی‌تردید باید یک ما‌به‌ازای بیرونی داشته باشد و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی یکی از راهکارهای موثر در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

 

رمضانی با بیان اینکه بیش از 60 نوع خدمت در سطح کتابخانه‌های عمومی تعریف شده است، گفت: این فعالیت‌ها برای کتابخانه‌های مرکزی تازه‌تاسیس و بازطراحی شده یک ضرورت در حال اجرا است  و این روند برای سایر کتابخانه‌ها نیز دنبال می‌شود. 

 

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید به سمت عضو محوری و کاربرمحوری حرکت کنند، گفت: کتابخانه‌ها محل افزایش سواد‌آموزی هستند و اتفاقات تلخ اخیر، نشان داد کتابخانه‌ها محل مناسبی برای توسعه خدمات اجتماعی هستند و باید از این مجموعه‌ها به‌عنوان مجموعه‌های اثرگذار استفاده کرد.

 

رمضانی با تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی و ترویجی در کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: توجه به توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی درسایه گسترش منابع اطلاعاتی امکان‌پذیر است و برای رسیدن به این مهم که صدر آن کتاب و سایر منابع اطلاعاتی  است، باید به مجموعه‌سازی و توسعه منابع کتابخانه‌های عمومی توجه کرد. 

 

وی افزود: برای مجموعه‌سازی صحیح و کامل در کتابخانه‌های عمومی، همه تلاش خود را کردیم و برهمین اساس، سال 1400 با حمایت همه‌جانبه دولت خدمتگزار خرید درخوری در بخش منابع کتابخانه‌ای انجام شد و امیدواریم این حمایت، سال آینده نیز ادامه داشته باشد و حتی افزایش یابد. 

 

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر مسائل ترویجی و فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی گفت: نمی‌توان فعالیت کتابداری انجام داد اما از مساله کار ترویجی و فرهنگی غافل بود؛ من اصرار دارم این مساله درصدر توجه کتابداران قرار بگیرد.

 

رمضانی با اشاره به نقش کاربران و اعضا در اداره کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک نهاد عمومی گفت: مشارکت کاربران در اداره کتابخانه‌های عمومی یک بحث اساسی است که منجر به سواد اجتماعی سواد سلامت و گردش اطلاعات در جامعه می‌شود. 

 

وی  با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مغفول مانده در نهاد این است که فضایی ایجاد کند که اعضا بتواند خودشان را در آن جا پیدا و خدمات بگیرند، گفت: نرم‌افزار «سامان» برای همین منظور تدارک دیده شده بود اما اکنون این فضا بیشتر نرم‌افزار اداره کتابخانه‌ها است تا نرم‌افزار خدمات‌رسانی به اعضاء.

 

673 کتابخانه‌گردی در سالروز تاسیس نهاد انجام شد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این نشست با اشاره به 673 برنامه کتابخانه‌گردی به‌مناسبت نوزدهیمن سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال جاری 37 باب کتابخانه عمومی را افتتاح،  6 باب کتابخانه را بازسازی و 42 باب از این کتابخان‌ ها را فعال‌سازی کرده است؛ همچنین نقشه  50 باب کتابخانه عمومی  بازطراحی و برای آن‌ها تجهیزات خریداری کرده است.

هراتی با اشاره به تجهیز و بهسازی  بیش از 650 باب کتابخانه عمومی در سال جاری و افزوده شدن  هفت باب کتابخانه سیار به مجموعه کتابخانه‌های نهاد سال جاری گفت: سال جاری 185 هزار برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده است و از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی نهاد می‌توان به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، دومین دوره جشنواره قصه‌گویی و  دومین جشنواره نشان «هُدهُد سفید» اشاره کرذ.

وی با اشاره به خرید 2 میلیون و 500 هزار نسخه کتاب و یک میلیون و 500 هزار نسخه نشریه در سال 1400 اظهار کرد:  این کتاب‌ها اکنون نیز در حال توزیع و ارسال هستند. ارسال بیش از 300 هزار نسخه کتاب ازطریق طرح انتخاب کتابدار، انعقاد 14 تفاهم‌نامه  استانی و برگزاری 4 هزار جلسه انجمن کتابخانه‌های استانی درسطح کشور گوشه‌ای از فعالیت نهاد در سال جاری است.

هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: من خودم را یک دوره‌گرد فرهنگی می‌‌دانم و به استناد اغلب سفرهای استانی که همراه با تیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم، می‌‌‌توانم با قاطعیت بگویم در هر منطقه‌ای که می‌رویم؛ درخواست تاسیس کتابخانه، نخستین و مهم‌ترین درخواست مردم و مطالبه آن‌ها از وزارت فر هنگ و ارشاد اسلامی است. 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه و مطالبه برای ساخت کتابخانه نشان‌دهنده توجه و اهمیت کتابخوانی در سطح جامعه از سوی مردم است؛ علاوه‌براین این اهتمام در مسئولان وزارتخانه و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: شاهدم  که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفرهای استانی با روی گشاده همیشه پذیرای دغدغه‌مندان حوزه کتاب است؛ البته باید بگویم نگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتاب، خاص و ارادت او به دبیر کل نهاد به‌عنوان یک فرد مقتدر و کاردان، قابل انکار نیست. 

هاشمی با بیان اینکه شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گسترده‌ترین شبکه‌های فرهنگی در کشور هستند، عنوان کرد: اگر بخواهم یک حرف تجربی بزنم؛ می‌گویم  دلیل اینکه در دعوای کارزار رسانه‌ای امروز، هراز چندگاهی رسانه‌‌های داخلی تحت فشار قرار می‌‌گیرند، نشان‌دهنده کم کاری در حوزه فرهنگی است. 

وی افزود: یکی از نقاط مثبت فرهنگ ایران؛ ارتباط  حضوری و تعامل رو در رو با مخاطبان است. در واقع فرهنگ رسانه‌ای چهره به چهره یکی از جدی‌ترین ابزار برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است و اگر چهار دستگاه در کشور باشند که این ظرفیت را دارند؛ حتما یکی از آن‌ها نهاد کتابخانه‌های عمومی  و کتابداران است.