کتابخانه‌ها در رونق کسب و کارهای کوچک زمینه‌ساز هستند


به گزارش خبرنگار () در کرمانشاه، سید باقر میرعبداللهی عصر سه‌شنبه در آئین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه که در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با تقدیر از هماهنگی مطلوب بین استانداری و کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور براساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است.

 

وی بیان داشت: این نهاد با داشتن حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی دارای شبکه گسترده‌ای است، با وجود کتابخانه عمومی در تمام نقاط کشور در برخی مناطق کتابخانه عمومی تنها پایگاه فرهنگی، اجتماعی و حتی مذهبی آن منطقه است و  عضو فعال برای ما مهمترین مخاطب است.

 

میرعبداللهی در خصوص فعالیت کتابخانه و جایگاه کتابداران افزود: کتابداران ما، مشاوران امینی هستند که به صورت مستمر بیشتر عمر خود را در کتابخانه به سر می‌برند و برای مخاطبان اصلی ما که اعضای کتابخوان هستند خدمات ارائه می‌دهند و در تلاشند که جامعه ای کتابخوان و پویا داشته باشیم.

 

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به تغییر جایگاه کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به نگرش جدید و شرایط جامعه، کتابخانه‌های ما به پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند.

 

وی ادامه داد: کتابداران در همین راستا با استفاده از فضای فرهنگی و دانش خدماتی به برگزاری کلاس‌های آموزشی و فرهنگی و ترویجی ارزان و قابل دسترس برای مخاطبان اقدام می‌کنند که در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و این مسئله باعث می شود کتابخانه به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شود.

میرعبدالهی افزود: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی کتابخانه‌ها سعی دارند در رونق کسب و کارهای کوچک در بین افراد جامعه شرایط مطلوبی فراهم آورند و استفاده از فضای کتابخانه و امکانات آن در این راستا موثر است، از همین رو همایش بین‌المللی کسب و کارهای کوچک در مشهد مقدس برگزار می‌شود تا از لحاظ علمی و ترویجی در این امر موثر واقع شود.

وی به وجود ۸۹ باب کتابخانه عمومی در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: بی شک حمایت‌های استانداری کرمانشاه از این کتابخانه‌ها تاثیرگذار است، ولی در بسیاری امور کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند حضور بیشتر و حمایت مطلوب‌تر مجموعه استانداری است و امیدوارم استاندار کرمانشاه به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان نگاه ویژه ای به امر کتاب و کتابخوانی و زیرساخت های آن داشته باشد.

 

  امر مغفول مانده ساختمان کتابخانه مرکزی را به جد پیگیری می‌کنیم

در ادامه استاندار کرمانشاه و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: بحث کتاب و کتابخوانی برای ما یک مسئله تمدنی است و بی‌شک نیاز به حمایت و همراهی بیشتر دارد.

صحرایی افزود: امر مغفول مانده ساختمان کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه را به جد پیگیری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این زیرساخت فرهنگی که نیاز اصلی جامعه است را به سرانجام برسانم. 

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با تشکر از حسن اعتماد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استانداری، بیان داشت: یکی از مباحثی که کمتر به آن پرداخته‌ایم انسان به عنوان مصرف‌کننده است، هر فرد در جامعه فرهنگی مصرف دارد که اتفاقا در تعالیم دینی هم بسیار مورد توجه است و اگر بخواهم اهمیت فرهنگ مصرف را توضیح دهم باید به ماه رمضان اشاره کنم.

محمدامین بهرامی افزود:  آنچه از برکات ماه مبارک رمضان نصیب انسان میشود در پرتو تغییری است که در فرهنگ مصرف او ایجاد میشود، ساعات غذاخوردن او تغییر میکند. تاکید بر قرائت بیشتر قرآن و کمتر شنیدن و توجه کردن به سخنانی که موجب اعتلای او نمی‌شوند. 

وی افزود: بنابراین ما فرهنگ مصرفی داریم و یکی از شقوق این فرهنگ، مصرف فرهنگی است. کتاب، موسیقی، فیلم و … نمونه‌های این سنخ مصرف هستند لذا اگر ما از کتاب و کتابخوانی سخن می گوییم، برای آن است که اعتقاد داریم کتاب بالاترین و والاترین نوع مصرف فرهنگی است که شخصیت فرد را می‌سازد و در دنیای متلاطم امروز شخصیت و ثبات به او می‌دهد و دستگاه پردازنده ذهنی انسان را قدرت می‌بخشد.

 


 

در ادامه مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه گفت: در نهج‌البلاغه آمده است، «کاری که بر آن گمارده شده‍ای بار امانتی است برای تو.» اکنون خدا را شاکرم که این بار امانت را امانت‍دارانه به سرمنزل مقصود رسانده و از حسن توجه دبیرکل نهاد کتابخانه‍های عمومی کشور و همکاران تشکر و قدردانی دارم. 

معصومه حسنی‌خونسار افزود: از زمانی که به تصدی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی منصوب شدم تاکنون ۱۶ باب به کتابخانه‌های عمومی استان افزوده شده است که این از پیگیری و تلاش مجموعه همکاران استان است که افزایش کتابخانه در جامعه نتیجه اعضای کتابخانه و کتابخوانان بیشتر را در بردارد.

وی اضافه کرد: همچنین در این دوره مدیریت من سه بار متولی انجمن کتابخانه‌های عمومی به عنوان انجمن برتر کشور معرفی شده و یک سال عنوان مدیرکل برتر را کسب کرده‌ام.

در پایان با حضور استاندار کرمانشاه و سایر مسئولین استانی و کشوری از زحمات ۸ ساله معصومه حسنی خونسار قدردانی شد و حکم ابلاغ محمدامین بهرامی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تقدیم وی شد.