اخلاص بارزترین ویژگی شهید حداد عادل میدان عمل و نظر همزمان در شهید مجید


سرویس فرهنگ مقاومت ()، آیین رونمایی کتاب «در فاصله دو بوسه» شرح زندگی شهید مجید حداد عادل به قلم غلامعلی حداد عادل پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ با حضور جمعی از چهره‌های علمی و سیاسی کشور در محل سالن سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این آیین شهاب‌الدین حداد عادل فرزند شهید مجید حداد عادل به قرائت پایان‌نامه پدر خود پرداخت.

غلامعلی حداد عادل نویسنده کتاب «در فاصله دو بوسه» و برادر شهید مجید حداد عادل در این آیین اظهار کرد: چهل و دو سال از شهادت شهید ما گذشته است، ۴۲ سال از ۷ مهر ۱۳۶۰. این شهید در دو سال و نیم پس از انقلاب اسلامی یک روز هم آرام نداشت و همواره در حال خدمت به انقلاب اسلامی بود. او به سرعت تا سطح سرپرستی استانداری یک استان جنگ‌زده و مرزی پیش رفت و نهایتا وقتی ۲۹ سال و شش ماه داشت شهید شد.

وی افزود: در سال‌های بعد از جنگ هزاران کتاب در خصوص جنگ و شهدا و جانبازان و آزادگان نوشته شده و احساس ما این بود که دریغ است این شهید عزیز معرفی نشود. کسانی که او را می‌شناختند اصرار داشتند خصوصیات شخصیت او به جامعه معرفی شود. بنده این وظیفه را تکلیف شخصی خود می‌دانستم زیرا هیچکس از من نسبت به زندگی او آگاه‌تر نبود زیرا ما با هم بزرگ شدیم. من هم در دبیرستان و هم در دانشگاه معلم او بودم و کمتر برادری بودند که چنین ارتباطی داشته باشند.

نویسنده کتاب «در فاصله دو بوسه» ادامه داد: ما در یک خانه زندگی می‌کردیم، حتی بعد از ازدواج در یک خانه دو طبقه زندگی می‌کردیم و من از خصوصیات روحی و علمی او به طور کامل خبردار بودم. از زمان شهادت شهید مجید دغدغه داشتم چیزی از او بنویسم اما مسئولیت‌ها و درگیری‌ها در طول این سالن‌ها مانع این امر شد. سال گذشته به خود مهیبی زدم که در آستانه ۸۰ سالگی هستم و تا وقتی هوش و حواسم دارم در خصوص این شهید دانسته های خود را بنویسم. ۱۵ مهرماه سال گذشته یک صفحه کتاب را نوشته بودم و سر مزار شهید بردم، همین مطلب در فاصله دو بوسه را آن زمان نوشته بودن و از خود شهید همت خواستم، زیرا در خانه ما همه کمک های خود را تو می‌خواهند و من هم از او کمک خواستم.

۸۴ روزه کتاب نوشته شد

حداد عادل اضافه کرد: در فاصله ۸۴ روز اصل کتاب نوشته شد و اگر عنایت الهی و توجه آن شهید بود هرگز چنین چیزی را در خود نمی‌دیدم. منبع اصلی کتاب حافظه خودم بود که در طول ۴۲ سال خاطرات شهید مجید را مثل عتیقه‌ای در ذهن خودم نگه داشته بودم. همچنین خاطرات خانواده‌ها و پدران و مادران شهدا در خصوص شهید مجید و نامه‌های متعدد که در اختیار دیگران بود دیگر منبع بود. شاید هزاران برگه کاغذ نزد دیگران بود و من همه آنها را گرداوری کردم و بعد بر حسب فصول زندگی او در ۱۴ فضل کتاب را نوشتم.

وی تصریح کرد: صدها عکس نزد خانواده ما بود که از همه آن برای کتاب استفاده کردم. آنچه درباره این شهید باید بگویم بارزترین نکته‌ اوست و شایسته گفتن است اخلاص این شهید است. هرگز در هر مسئولیتی که بود دیده نشد و از آن مسئولیت و مقام برای معرفی خود استفاده کند. مسئولیت رادیو بهترین جا برای معرفی خود بود اما هیچکس یک‌بار صدای او را نشنید با وجود اینکه از ۶ صبح تا ۱۱ شب مشغول کار رادیو بود. برای خدا کار کردن برای شهید مجید خیلی مهم بود.

برادر شهید مجید حداد عادل گفت: او دو جنبه خیلی مهم داشت. هم اهل فکر هم اهل نظر بود، هم ذوق داشت، هم شعر می‌نوشت، مهندس متالورژی بود، اهل کتاب بود با این وجود مدیر و اهل میدان بود. در مقام مدیر دلسوز و پیگیر بود و هر کاری به او سپرده می شد خیال همه راحت بود. مسئولیت شناس و متعهد کار بود. هم در میدان عمل هم در میدان نظر خوب بود.

 




وی تاکید کرد: در پنج روز اول جنگ یک نامه به همسر خود می‌نویسد که یک کتاب هزار و ۳۰۰ صفحه‌ای در خصوص جنگ جهانی دوم مطالعه کرده. او در زمان جنگ با شوهر خواهر خود در یک خانه بود و یک کتاب اقتصاد خرد و کلان که در آن خانه بود و مخصوص دوره کارشناسی ارشد را مطالعه کرد و حتی یادداشت‌هایی در خصوص این کتاب نوشت که در پیوست کتاب آمده است. چنین شخصیتی جان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

حداد عادل ادامه داد: او ۷ مهرماه ۵۹ با رادیو خداحافظی کرد و با کامیون به جنگ رفت و دقیقا یک سال بعد به شهادت رسید. هدف من از نوشتن کتاب این بود که جوانان بدانند برای به پیروزی رسیدن این انقلاب و پایداری آن چه جان‌های گرامی و چه کسانی که می‌توانستند در زندگی خود موفق باشند از تمام امتیازات خود گذشتند و جان خود را فدای انقلاب اسلامی کردند.

وی افزود: فلسفه اسم در فاصله دو بوسه این است که تار و پود کتاب علم و عشق من به این شهید است، بوسه اولین و واپسین از زمان تولد تا زمان خاک شدن شهید بود و من اولین و آخرین بوسه را به صورت این شهید زدم و این کتاب فاصله این دو بوسه بود. معیار نوشتن کتاب این بود چیزی را بیاورم که اطلاع آن برای جوانان مفید باشد تا این جوان الگوی تراز انقلاب اسلامی باشد. وجود این شهید افتخار خانواده ماست و مثل چلچراغی خانه ما را روشن کرده است. ما هیئتی با نام ۷ مهر تشکیل دادیم تا هر ماه راه و یاد این شهید را زنده نگه داریم.

ماجرای شهیدی که شهادت خود را پیش‌بینی کرد

همچنین سردار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح در این آیین اظهار کرد: این کتاب بسیار زیبا نوشته شده است و غلو نشده است، من قبل از مطالعه کتاب شهید مجید را نمی‌شناختم با وجود اینکه ۶ سال است کار تاریخ شفاهی را در حوزه جنگ انجام داده می‌دهم، اما این معرفی به خوبی با کتاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شهدا راه کربلا را باز کردند. من معتقدم مدافعان حرم راه قدس را باز می‌کنند، افزود: او هم شجاعت در میدان عمل داشت هم ایمان در قلب دارد. مشکل ما افرادی هستند که اهل علم یا عمل نیستند اما او هر دو این مهم را با هم داشت. مجید مدیر بود. او تا ۳۰ سالگی در استانداری و رادیو مدیر بود و یک مجموعه کامل بود.

دستیار و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور نیروهای مسلح ادامه داد: اردیبهشت سال ۶۰ طرح شکست حصر آبادان را ارایه کردم. بنی صدر اول ایراد روی طرح گذاشت اما حضرت آقا که به عنوان نماینده رهبر انقلاب در آن جلسه حضور داشت به طور جدی با طرح موافقتت کرد و روی آن تاکید کرد تا تایید شد  زیرا حضرت آقا از همان من را می‌شخناختم. آن زمان چند گروه از سپاه برای همکاری مشخص شد.

سردار رحیم صفوی تصریح کرد: روز قبل از عملیات حصر آبادان دوستی به نام مهدی سلیمانی پور پیش ما بود. وقتی سر سفره هندوانه‌ای خرد کردیم و تعارف کردیم او گفت نمی‌خواهم و فردا سر سفره عبدالله حسین غذا می‌خورم و فردا شهید شد.

همچنین فاطمه حداد عادل فرزند شهید مجید حداد عادل در این آیین به مطالعه بیانیه‌ای در فراغ پدر خود پرداخت.

در پایان این مراسم از کتاب « در فاصله دو بوسه» رونمایی شد.