از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت تا جایزه شهید همدانی



در هفته‌ای که گذشت، سرویس فرهنگ مقاومت  ()، در حوزه‌های مختلفی پوشش خبری و رسانه‌ای داشت که گزارش آن به اختصار بیان می‌شود.

نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت آغاز به‌کار کرد
دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس  و مقاومت در همدان، با حضور رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه پاسداران، رئیس خانه کتاب ایران، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاندار همدان  عصر شنبه ۱۵مهر افتتاح شد.

معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین در دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس  و مقاومت:

وظیفه ناشران کار آفندی در مقابل اندیشه پلید و زشت دشمن است

معاون هماهنگ کننده بسیج مستضعفین با بیان اینکه کار امروز وظیفه ناشران صرفا ایجابی نیست بلکه یک کار آفندی در مقابل اندیشه پلید و زشت دشمن است که می‌خواهد قلب‌های ما را متزلزل کند، گفت: ناشران امروز ایستادگان در مقابل دشمنان هستند و قلم زیبا، شیوا و روان و حقیقت‌جوی این جمع می‌تواند قلب‌ها را به سمت حقیقت سوق دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز مثلث فرهنگ،  جهاد و شهادت کارسازترین مثلث برای فرهنگ جهاد و شهادت ماست، گفت: امروز فرهنگ ما پیروز است و مثلث ارزشی و اعتقادی ما بر مکتب اهل بیتی تولید شده و نهادینه شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در همدان:

همدان در تولید کتب دفاع مقدس سرآمد است/ عرضه ۷ هزار کتاب دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

در همدان، سردار عبدالرضا آزادی عصر شنبه در آیین گشایش نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس  اظهار کرد: حضور ۱۱۰ ناشر و عرضه قریب به ۷ هزار کتاب در این نمایشگاه نشان از پویایی این نمایشگاه دارد و تازه‌های نشر نیز به نمایش گذاشته شده است.

 وی با بیان اینکه ۱۰ نشست تخصصی در نمایشگاه برگزار می‌شود، افزود: غرفه ویژه‌ای از آثار تقریظ شده رهبری که برخی به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه شده است نیز برای بازدید عموم قرار دارد.

برگی از تاریخ جنگ تحمیلی؛

جنایت شیمیایی بعثی‌ها در حمله هوایی به سومار

سومار شهر کوچکی از توابع قصر شیرین استان کرمانشاه، واقع در مرز غربی کشور ماست. یکی از نخستین مناطقی بود که در آغاز جنگ تحمیلی مورد تجاوز عراق قرار گرفت و اشغال شد. حتی پیش از اشغال، قبل از شروع رسمی جنگ بارها زیر آتش توپخانه‌های بعثی‌ها رفت و به مناطق مسکونی و جاده‌های اطراف آن خسارت‌های فراوانی وارد شد. کوشش ما برای آزادسازی سومار، از همان روزهای نخست اشغال شروع شد و درگیری با قوای متجاوز تا اوایل سال ۱۳۶۱ ادامه داشت. دشمن در این شهر توپخانه و سرباز بسیاری مستقر کرده و خط دفاعی‌اش را به ضدهوایی نیز مجهز کرده بود. از این‌رو تلاش‌های اولیه ما برای بازپس‌گیری سومار به نتیجه مطلوب نمی‌انجامید و تا مدتی چنین به نظر می‌رسید که آزادسازی این شهر اشغالی، کاری – اگر نه ناممکن که – بسیار دشوار است.

مسئول دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس مطرح کرد؛

برگزاری ۸ نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس

مسئول دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با بیان اینکه برنامه‌های پیش‌بینی شده خوب و جذاب است، تصریح کرد: هشت نشست‌ تخصصی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: در بخش علمی تولیدات ادبی حوزه کودک، در بخش فرهنگی؛ برنامه توسعه فرهنگی سایر بخش‌های غیر،فرهنگی با محوریت دفاع مقدس و در بخش اجتماعی؛ نشست‌هایی با موضوع نقش زن در انقلاب و دفاع مقدس با محوریت خانم دباغ برگزار می‌شود.

به مناسبت مقاومت فلسطینِ؛

آثار اسرائیل­ ستیزی و امنیتی اطلاعاتی در انتشارات شهید کاظمی

انتشارات شهید کاظمی از جمله ناشران خصوصی است که به در حوزه دفاع مقدس کتاب تولید می­‌کند. در کنار این موضوع آثار بسیار خوبی مرتبط با اسرائیل، اسرائیل­ ستیزی و کتاب­‌های امنیتی اطلاعاتی دارد. مبارزه پیروزمندانه فلسطینیان در این روزهای اخیر انگیزه­­‌ای شد تا برخی از این آثار را معرفی کردیم:

«از پمبا تا ماریانا» نوشته محمد قنبری روایتی است داستانی از استفاده قدرت‌های مافوق بشری و انرژی‌های شیطانی در سازمان‎های اطلاعاتی-امنیتی.

«سنگی که سهم من شد» به قلم سید محسن امامیان، ماجرای زندگی نوزادی است به نام «هبه» که بر اثر یک سری اتفاقات از پدر و مادر مسلمان خود جدا و سرپرستی‌اش را یکی از بزرگان قوم یهود به نام شطیانا و همسرش ماریه بر عهده می‌گیرند.

رمان «پرونده فوق سری» اثر محمد قنبری، داستانی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه بشریت بخصوص ایران است؛ از ترور دانشمندان هسته‌ای تا نبردهای بیوتروریسم و ربایش چهره‌های شاخص انقلاب.

مجموعه رمان «خانه عنکبوت» در چهار جلد با عنوان­های نفوذ در موساد، سکوی پنهان، اشک دشمن و شکار شکارچی اثر صالح مرسی و با ترجمه سید مهدی نورانی، روایت داستانی جوانان میهن­پرست جهان عرب است که ایستادگی­شان، شکست­ناپذیری سرویس­های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به افسانه­ای بی­اساس بدل کرده و سست بودن این خانه را در مقابل دیدگان جهانیان به تصویر کشیده است.

مجموعه پنج جلدی«تبار انحراف» به قلم مهدی طائب و دیگر نویسندگان، به تبارشناسی انحراف با محوریت یهود از قبل از تولد پیامبر صلوات­‌الله‌­علیه تا دوران امامت امام سجاد علیه­السلام می‌پردازد.

و…

نامزدهای جایزه سردار شهید حسین همدانی در بخش زندگی‌نامه معرفی شدند

اسامی نامزدهای دریافت این جایزه در بخش‌ زندگی‌نامه را که از میان بیش از ۷۵ اثر برگزیده شده‌اند، به این شرح معرفی کرد:

«این پسر من است» به قلم ندا رسولی،

«سیگاریا رو سوریه نمی‌برن» به قلم مهری غلام‌پور،

«دیده‌بان صبح، نگران عصر» به قلم محمد محمودی نورآبادی،

«خون شریک» به قلم مریم علی بخشی،

«سرباز قاسم سلیمانی» به قلم مصطفی رحیمی،

«سرباز روز نهم» به قلم نوید نوروزی، پریسا وزیرلو،

«پسر ایل» به قلم مهدی باتقوا.

چهارمین شماره از نشست بررسی کتاب «یاران دبیرستان» رامنتشز کردیم؛

«یاران دبیرستان» از افتخارات مرزوبوم است/ همه کارهای این کتاب توسط دانش‌آموزان مکتب صادق انجام شد

شما زمانی که کتاب را می‌خوانید متوجه می‌شوید که این کتاب چقدر با احساس نوشته شده است و به قول قاسم امینی؛ چقدر شهدا در آن حضور داشتند و چقدر نگاهشان به کتاب بوده است. من که ویراستار کتاب بودم قطره اشکی از چشم‌هایم جاری شده و این دغدغه‌مندی برای من خیلی جذاب بود؛ حتی دوستان دیگر از دبیرستان برای تصحیح نهایی آمدند. ما این کار را سه بار تصحیح کردیم که در نشر این امر کار بسیار زیادی است.

 

اتفاق بسیار جالبی که افتاد این بود که تمامی اجزای کتاب را خود بچه‌های دبیرستان انجام دادند. من نمی‌دانستم سعید ملک که صفحه‌آرا و طراح جلد این کتاب است، برادر یکی از بچه‌های دبیرستان است، این برای من خیلی جالب بود. بعدا دیدم سعید ملک خیلی خوب کار می‌کند و اگر کاری را به او بسپاریم انجام می‌دهد و بعدا علیرضا اشتری و امینی هم تأکید کردند که کار طراحی کتاب از بچه‌های خود دبیرستان بوده است. 

به یاد دانشمندی که دشمن اسرائیل بود؛

پنجمین چاپ کتاب «شنبه آرام؟» روانه بازار شد

شهید محسن فخری‌زاده در پاییز ۱۳۹۹ به شهادت رسید و پس از گذشت دو سال، کتاب «شنبه آرام؟» که به زندگی این شهید دانشمند از منظر همسرش می‌پردازد، منتشر شد. «شنبه آرام؟» به قلم محمدمهدی بهداروند، توسط انتشارات حماسه یاران در پائیز ۱۴۰۱ به بازار کتاب آمده و کمک زیادی به شناخت بهتر شهید محسن فخری‌زاده می‌کند.

نامزدهای جایزه سردار همدانی در بخش پژوهش معرفی شدند

اسامی نامزدهای دریافت این جایزه در بخش‌ پژوهش را که از میان 23 اثر برگزیده شده‌اند، به این شرح معرفی کرد:

«مکتب ولایی؛ جستاری بر نظام معرفتی و عملی شهید سلیمانی» اثر سیامک باقری؛

«مانایی داعش: چرایی و چگونگی داعش» اثر قادر آشنا؛

«اسرار سلیمانی (مقالات جمعی از صاحب‌نظران درباره شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی)» گردآورنده احد کریم‌خانی؛

«ایستاده بر افق (کنکاشی در رفتار مدیریتی سپهبد شهید قاسم سلیمانی)» اثر دکتر محمدرضا سلطانی.

فلسطین و روایت‌هایی از آن؛ 

فلسطین، ملت ستمدیده‌ای که هنوز زنده است

درباره فلسطین و مردمش، چه آن‌هایی که هنوز در این سرزمین مانده‌اند و چه آن‌هایی که مجبور به ترک وطن‌شان شده‌اند، کتاب‌هایی به زبان فارسی وجود دارد که مطالعه هر کدام از این کتاب‌ها، بُعدی از ابعاد ماجرای این سرزمین را روایت می‌کنند. مانند کتاب «چشم‌هایم در اورشلیم» نوشته مریم مقانی، که در بستر و فضایی متفاوت، در آینده‌ای تخیلی از فلسطینی‌ها می‌نویسد. آینده‌ای که او در رمانش تصویر می‌کند، آینده‌ای فرضی است اما به واقعیت‌های زندگی فلسطینی‌ها و دشمنان‌شان پیوند می‌خورد و همین پیوند، به عاملی برای جذابیت داستان تبدیل می‌شود.

 

داستان «صور» نوشته حسینعلی جعفری نیز یکی از این کتاب‌هاست.

از میان کتاب‌های خاطرات نیز می‌شود از کتاب «اخگر به گریبان» نام برد که مرور تجربیات منیر شفیق، متفکر و مبارز سرشناس فلسطینی است.

همچنین باید به دو کتاب «تا فراموش نشوی: خاطرات رانده‌شدگان سرزمین فلسطین» و «متاستاز اسرائیل» اشاره کرد. کتاب نخست کاری از مرتضی محمدی است و چنان‌که عنوانش نیز نشان می‌دهد مسأله آوارگان فلسطینی را مورد تأمل و بررسی قرار می‌دهد. دومین کتاب نیز به قلم کورش علیانی تألیف شده، از منظری بکر و خاص، به ماهیت وجودی حکومت اسرائیل می‌پردازد.

در نشست «نگاهی به ادبیات مقاومت در منطقه و جهان» مطرح شد؛

شعر و ادبیات فلسطین، نام آن را نگه داشته است

علیرضا سمیعی؛ کارشناس ادبیات پایداری در این نشست اظهار داشت: ادبیات شعر، نقاشی و فیلم‌ها نام فلسطین را با نام فلسطین نگه داشتند، البته که برای این اسم جنگ و سیاست دخیل بوده اما شعر و داستان‌های مقاومت باعث این سیاست شده است.

ما نمی‌توانیم آوارگی را درک کنیم. وقتی شما برای مدتی برای کار یا تحصیل از وطن خود دور می‌شوید فقط غم غربت است که مدتی بعد از بین می‌رود اما آوارگی معنای دیگری دارد. فلسطینی‌ها هیچوقت نمی‌خواهند عدم بازگشت را قبول کنند و همواره در تلاش برای بازگشت هستند. این اشغال بعد از غم غربت واقعا وحشتناک است.

برگزیده جایزه جهانی فلسطین مطرح کرد:

جایزه فلسطین قدمی مؤثر در حرکت به سمت تولید محتوا

مریم مقانی؛ نویسنده کتاب «چشم‌هایم در اورشلیم» گفت: جایزه فلسطین که البته با تلاش ایران شکل گرفته، قدمی مؤثر در حرکت به سمت تولید آثاری درباره فلسطین است؛ اما ما نیاز به رویدادهایی قوی‌تر برای جریان‌سازی در داخل کشور داریم.

داستان «چشم‌هایم در اورشلیم» در واقع جلد دوم داستانی است به نام «عشق آبی» که انجمن قلم آن را در طرح نوقلمان چاپ کرد و در سال ۱۳۸۹، در جشنواره ادبی پروین اعتصامی به‌عنوان تنها اثری که در بخش رمان به بخش نهایی رسید، شایسته تقدیر شد. من همیشه دوست داشتم داستانی درباره فلسطین بنویسم و به ذهنم رسید که درباره نابودی اسرائیل بنویسم.

سردار علی ناظری مطرح کرد؛

ارائه هفت هزار عنوان کتاب در دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت/ ناشران شاخص و فعال این حوزه در نمایشگاه حضور دارند

در این دوره از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت، بیش از ۱۰۰ ناشر از سراسر کشور بیش از هفت هزار عنوان کتاب را در قالب‌های متنوع برای سلیقه‌ها و سنین مختلف عرضه کرده‌اند. تمامی ناشران شاخص و فعال این حوزه از استان‌های مختلف کشور در این نمایشگاه حضور دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به انتشارات شهید کاظمی، سوره مهر، فاتحان، کتابستان معرفت، عروج، انقلاب اسلامی، معارف، ملک اعظم، قدر ولایت، شاهد، راه‌یار، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد.

 

سردار ناظری درباره میزان استقبال از این رویداد نیز بیان کرد: تاکنون استقبال خوبی از سوی گروه‌های مختلف ازجمله دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و خانواده‌ها از این نمایشگاه صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود در روزهای تعطیل پایان هفته، شاهد استقبال پرشورتری از سوی مخاطبان باشیم. میزان فروش نیز تاکنون خوب بوده و مطمئنا در روزهای پیش‌رو افزایش نیز خواهد داشت.