محمدحسین جعفریان از پیشگامان شعر مقاومت و دفاع مقدس است شاعری که راوی صادق مظلومیت افغان‌هاست



مصطفی محدثی خراسانی در گفت‌وگو با () به مناسبت فرارسیدن زادروز محمدحسین جعفریان، از پیشگامان شعر مقاومت اسلامی و دفاع مقدس عنوان کرد: محمدحسین جعفریان، یکم اردیبهشت 1346 در مشهد به دنیا آمد. وی شاعر و مستندساز پرکار و پیشکسوت در حوزه دفاع مقدس و نیز مقاومت اسلامی است که به دلیل اشعار و مستندهای ماهرانه خود درباره افغانستان و احمدشاه مسعود شهرت دارد.

این شاعر آیینی کشورمان با اشاره به اینکه نخستین مجموعه شعر جعفریان با نام «پنجره‌های رو به دریا» سال 69 توسط انتشارات حوزه هنری چاپ شده، گفت:  بیشتر اشعار جعفریان در قالب سپید، نیمایی و کلاسیک است و از جمله آثار معروفش در زمینه مستند می‌توان به «حماسه ناتمام» اشاره کرد که در آن به زندگی احمدشاه مسعود، فرمانده افغان پرداخته است.

وی با اشاره به پرکار بودن جعفریان در عرصه‌های ادبیات و مستندسازی عنوان کرد: جعفریان در حوزه ادبیات کتاب‌های «در حاشیه شط»، «پنجره‌های رو به دریا»، «فریادی پشت پنجره جهان»، «شانه‌های زخمی پامیر»، «شیری در قفس 902»، «گزیده ادبیات معاصر» و «در پایتخت فراموشی» را نوشته و صاحب مستندهای «شیر دره پنجشیر»، «نسل گمشده»، «لعل بدخشان»، «سفر به جمهوری طالبان»، «شاه همدان»، «چرا می‌جنگیم؟»، «افغانستان سلام» و «چه کسی ما را کشت؟» است.

محدثی خراسانی با تاکید بر اینکه جعفریان توجه ویژه‌ای به مقاومت اسلامی دارد، گفت: وی سال‌ها در افغانستان از مقاومت اسلامی دفاع کرده و اکنون نیز به فعالیت فرهنگی خود در عرصه فرهنگی و رسانه‌ای حوزه مقاومت افغانستان ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه جعفریان در عرصه سرودن شعر در قالب‌های مختلف کلاسیک و سپید توانمند است، افزود: یکی از مشهورترین اشعارش یک مثنوی بلند « ديشب از چشمم بسيجی می‌چكيد/ از تمام شب «دوعيجی» می‌چكيد/ باز باران شهيدان بود و من/ باز شب‌های «مريوان» بود و من/ دست‌هايم باز تا آهنج رفت/ تا غروب كربلای پنج رفت/ يادهای رفته ديشب هست شد/ شعرم از جامي اثيری مست شد…» است که درباره جبهه‌های دفاع مقدس سروده است. همچنین در یک جلسه در محضر رهبر انقلاب اسلامی شعری به نام «عاشقانه‌های یک کلمن» را با موضوع شرایط بسیار سخت جانبازان قرائت کرد که معظم له پسندیدند و پیشنهاد دادند خوشنویسی و به بنیاد شهید ارسال شود.

محدثی خراسانی با اشاره به اینکه جعفریان در یکی از سفرهایش به افغانستان وقتی مشغول تهیه فیلم و مستند بود، همراه با احمد شاه مسعود دچار سانحه رانندگی  شد و به مقام جانبازی رسید، گفت: با این شاعر پیشکسوت دوستی دیرینه‌ای دارم. سال 69 که مسئول شعر حوزه هنری بودم در کنگره شعر دانشجویی وی یکی از اشعار زیبایش را قرائت کرد که مورد تحسین همه حاضران قرار گرفت و دوستی ما ادامه یافت.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل دغدغه‌مندی جعفریان به مقاومت اسلامی افغانستان زندگی وی در منطقه افغانستانی‌نشین مشهد است که این امر سبب شده از سنین نوجوانی با جوانان افغانستانی مهاجر در مشهد آشنا شود و دغدغه‌های آنها را بشناسد.