استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی در همدان تقدیر شد



به گزارش () در همدان، دومین مجمع سالیانه انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به میزبانی همدان با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سیدباقر میرعبدالهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ نماینده رسمی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران؛ اعضای هیأت مدیره و اعضای این انجمن به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد.

در این نشست از سید علی‌اکبر فامیل روحانی، استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش شناسی به خاطر بیش از ۶۰ سال فعالیت علمی و فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

کتاب تضمین‌کننده امنیت انسان‌هاست

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه هیچ چیز جایگزین کتاب نخواهد شد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی و ترویج فرهنگ کتابخوانی انجام شده اما باید بر این ابزار آگاهی، بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و در نهاد کتابخانه‌های کشور کارهای گسترده‌تری انجام ‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: کتابخانه‌ها باید بیشتر رشد کنند نه ساختمان‌های مسکونی، اما متأسفانه در حال حاضر ساختمان‌های مسکونی هر روز مجلل‌تر می‌شود و کتابخانه‌ها کوچکتر که باید این مسئله برعکس شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید با کتاب و کتابخوانی بیشتر انس بگیرند، تصریح کرد: کتاب را که به دست بچه‌ها بدهیم امنیت آنها را تضمین کردیم و از آسیب‌های اجتماعی در امان نگاه داشتیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: آقای فامیل‌روحانی، عمر خود را صادقانه در راه فرهنگ ایران اسلامی و استان همدان صرف کرده و از هیچ تلاشی برای بزرگداشت دین اسلام و شعائر آن فروگذار نبوده است.

۱۰ پیشنهاد برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دولت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: ما همواره مشتاق استفاده از نظرات و ظرفیت اساتید دانشگاه به صورت واقعی و حقیقی بوده و هستیم.

مهدی رمضانی افزود: در واقع نهاد کتابخانه‌های عمومی به دنبال اقدام شکلی و نمایشی به معنای منفی آن نیست؛ بلکه تلاش می‌کند آنچه در کتابخانه‌های عمومی امکان وقوع دارد از یک پشتیبانی علمی برخوردار و از نظرات و ظرفیت‌های دانشگاه، از ظرفیت و تفکر اساتید و از نقد منصفانه، مشفقانه و پیشبرنده اساتید بهره‌مند شود.

وی تأکید کرد: ۱۰ بند پیشنهادی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دسترسی به کتاب را در دولت پیش می‌بریم که مراحل میانی را طی می‌کند تا به تصویب دولت برسد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: چند سند بالادستی را در دولت و مجلس پیگیری‌ می‌کنیم که دربرگیرنده مواردی چون سند خواندن، برنامه هفتم توسعه، اصلاح آیین‌نامه اجرایی نهاد و طرح هایی است که بر اساس دستورات رئیس جمهور مصوب شده است. 

نهاد کتابخانه‌های عمومی نقطه پیوند سه ضلع مردم، دانشگاه و حاکمیت

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یکی از مهمترین رابطان میان دانش و مهارت در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و نیز یکی از مهمترین مصادیق حوزه عمومی در بخش فرهنگی، نقطه کانونی پیوند میان مردم یعنی عضو- که در تعریف جدید او را جامعه خدمت گیر می‌نامند-، دانشگاه و حاکمیت است.

سیدباقر میرعبداللهی افزود: برقراری رابطه معقول، شدنی و پذیرفتنی میان این سه ضلع در حوزه کتابخانه با همکاری نهاد کتابخانه‌ها به عنوان عینیت توجه مدنی مردم به فرهنگ و انجمن ارتقا به عنوان یکی از جلوه‌های توجه متخصصان امر به کتابخانه‌های عمومی ممکن است.

وی گفت: ارتباط نهاد کتابخانه‌ها با انجمن‌های علمی مانند رابطه همه نهادهای جامعه‌ساز و جامعه‌پذیر با یکدیگر است که ضعف یا نبود هر یک، دیگری را تا حد تشکل یا سازمان صرف تقلیل می‌دهد.

بیشترین اعضای انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، همدانی هستند

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با بیان اینکه بیشترین اعضای انجمن اهل استان همدان هستند و به همین دلیل این نشست به میزبانی همدان برگزار شد، اظهار کرد: دو سال پیش انتخابات دومین هیأت مدیره برگزار شد و همه اعضا تعهد حرفه‌ای، اخلاقی و علمی دادند که فعالیت‌های متنوعی را رقم زنند که به توسعه کتابخانه‌های عمومی و ارتقای کتابداران منجر شود.

منصور کوهی‌رستمی افزود: انجمن کتابخانه‌های عمومی یک ماهیت کاملا علمی دارد و از نظر قوانین نمی‌تواند در حوزه صنفی ورود کند و باید بر اساس اساسنامه حرکت کند، ما نیز تلاش کردیم فعالیت‌های خود را در این راستا دنبال کنیم.

وی تأکید کرد: عمده برنامه‌های ما در حوزه آموزش، پژوهش، توانمندسازی، اجرای رویدادهای ملی، همایش ‎های ملی، ارتباط با اندیشمندان داخلی و اندیشمندان خارجی است.

رئیس انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با بیان اینکه عمدتاً فعالیت‌های انجمن با همکاری کتابداران در نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام شده است، تصریح کرد: ارتباط خوبی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن حفظ استقلال خود داریم به طوری که در برنامه‌های ما حضور پررنگی داشتند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۷۴۸ نفر عضو پیوسته، ۲۷۲ عضو وابسته، ۶۱ عضو دانشجویی و در مجموع ۱۰۸۱ عضو در انجمن فعالیت می‌کنند به طوری که در بین انجمن‌های علمی کشور یک انجمن پر عضو محسوب می‌شود.

کوهی رستمی اشاره به اینکه عمده متون علمی حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی توسط پیشکسوتان تدوین شده است گفت: سال گذشته از دکتر عصاره و دکتر فرج‌پهلو تقدیر شد و امسال هم از دکتر فامیل‌روحانی تقدیر خواهیم کرد.

علی‌اکبر فامیل روحانی پدر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در همدان 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان درباره این استاد پیشکسوت اظهار کرد: دکتر علی‌اکبر فامیل‌روحانی به عنوان پدر علم اطلاعات و دانش‌شناسی در همدان، فعالیت‌های علمی، اجتماعی فرهنگی و سیاسی درخشانی دارد و راهنمای دانشجویان و اساتید در گروه علم مدیریت اطلاعات در دانشگاه آزاد همدان است.

عاطفه زارعی افزود: آقای فامیل‌روحانی سال ۱۳۶۶ دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان را راه‌اندازی کرد، سال ۱۳۷۴ مشاور کتابخانه مجلس شورای اسلامی و در سال ۱۳۷۷معاون فنی کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود.

وی تصریح کرد: دو دوره عضویت در شورای اسلامی شهر همدان، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان همدان، مدیرعاملی موسسه نهج‌البلاغه، راه‌اندازی رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، تأسیس و راه‌اندازی نشریه محراب در دهه ۸۰ بخشی از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجرایی این استاد پیشکسوت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: آقای فامیل‌روحانی عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های عمومی و عضو هیئت امنای انجمن کتابخانه‌ساز استان همدان است و بیش از ۶۰ سال در حوزه‌های مختلف آموزشی و فرهنگی فعالیت دارد و به زبان عربی، فرانسه و انگلیسی مسلط است.