وداع غم‌انگیز اهالی ادبیات با پیشکسوت شعر انقلاب براتی‌پور با شعرش منادی ارزش‌های معنوی شد


به گزارش خبرنگار ()، امروز، چهارم اردیبهشت، در آیینی به میزبانی حوزه هنری، اهالی فرهنگ و ادبیات وداعی پرشور با عباسعلی براتی‌پور داشتند؛ شاعری که به مدت 13 سال اجرای جلسات دیدار سالانه مقام معظم رهبری با شاعران را بر عهده داشت و دغدغه‌اش توسعه ادبیات دفاع مقدس و معرفی شاعران جوان بود. وی نماد تواضع، صمیمیت و ادب بود و شاعران جوان زیادی با حضور در جلسات ادبی وی به ادیبانی صاحب قلم مبدل شده‌اند.

در این آیین پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای شعر «آیت آسمانی» از سروده‌های زنده‌یاد براتی‌پور توسط گروه موزیک نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، محسن مؤمنی‌‌شریف، قائم مقام مرکز آفرینش‌های ادبی و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه هنری در سخنانی ضمن تسلیت درگذشت براتی‌پور به سابقه 35 ساله آشنایی خود با این شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: وی شخصیتی متین، باوقار، وارسته، عاقل، بسیار متدین و متشرع بود که سلوک و منش وی همیشه برای دیگران درس‌آموز بود.

مؤمنی‌شریف به سابقه طولانی حضور براتی‌پور در انجمن‌های ادبی متعدد از جمله انجمن فردوسی اشاره کرد و افزود: وی همچنین بخش عمده عمر خود را در بخش فنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی سپری کرد و مسئولیت انجمن‌های ادبی و نیز آموزش زبان انگلیسی را نیز در نیروی هوایی بر عهده داشت.

وی همچنین به اجرای سرود «آیت آسمانی» توسط گروه موزیک نیروی هوایی در ابتدای مراسم تشییع استاد براتی‌پور اشاره کرد و گفت: این سرود از آثار ارزشمند استاد براتی‌پور است که هر سال 19 بهمن در جلسه دیدار کارکنان نیروی هوایی با امام خمینی (ره) قرائت و اجرا می‌شد.

قائم مقام مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین با بیان اینکه براتی‌پور در تداوم حضور برخی شاعران در حوزه هنری نیز تأثیرگذار بوده است، از این شاعر بزرگ به عنوان چهره ادبی بی‌حاشیه یاد کرد که نه حاشیه‌ساز بود و نه از وی حاشیه ساختند.

 

حضور پیوسته در جبهه‌ و محافل ادبی

در ادامه این مراسم پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت استاد براتی‌پور توسط سعید بیابانکی، حسین اسرافیلی، از شاعران پیشکسوت انقلاب اسلامی در سخنانی درگذشت براتی‌پور را مصداق «از شمار دو چشم یک تن کم/ وز شمار خرد هزاران بیش» عنوان کرد و گفت: مرحوم براتی‌پور از اوایل شکل‌گیری حوزه هنری به آن پیوست و نیز همواره در محافل ادبی و انجمن دینی شاعران مذهبی در منزل استاد محمدعلی مردانی شرکت می‌کرد. وی پس از مرحوم سلحشور مسئولیت قرائت قرآن در ابتدای جلسات ادبی انجمن شاعران را نیز بر عهده گرفت.

اسرافیلی به سابقه طولانی خدمت استاد براتی‌پور در بخش فنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: براتی‌پور به همراه تعداد دیگری از شاعران شاغل در نیروی هوایی حضوری پیوسته در محافل شعر حوزه هنری داشتند و به مزاح از آنها به عنوان شاخه نظامی شعر حوزه یاد می‌کردیم.

این شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی همچنین به حضور مداوم براتی‌پور در مناطق جنگی دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: وی به همراه تعدادی از شاعران به طور مداوم در جبهه‌ها و مناطق جنگی دوران دفاع مقدس حضور می‌ِیافت و برای رزمندگان محافل شعر برگزار می‌کرد.

براتی‌‌‌پور توشه ادبی خود را در راه آرمان‌های الهی صرف کرد

در این مراسم همچنین غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی با بیان اینکه براتی‌پور شاعری از نسل اول شاعران انقلاب اسلامی در کنار امثال اوستا، سبزواری و شاهرخی محسوب می‌شود، عنوان کرد: وی در شکل‌گیری جریان شعر و ادبیات انقلاب اسلامی سهم بزرگی داشت.

 




حدادعادل با اشاره به اینکه برخی از شاعران بیشتر شاعرند تا معلم و گروهی بیشتر معلمند تا مدیر، افزود: براتی‌‌پور هم خود شاعری زبده و نیز معلمی متبحر و مجرب در این حوزه بود که مسئولیت و مدیریت ادبی را نیز برعهده داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: تصویری که از براتی‌‌پور در ذهنم نقش بسته مرد خدایی، متدین و اخلاق‌مدار است که توشه ادبی خود را در راه آرمان‌های الهی ملت ایران صرف کرد و با شعرش منادی ارزش‌های معنوی شد. وی اخلاق‌مدار، بی‌ادعا و بی‌حاشیه بود و امیدوارم شاعران جوان راه وی را ادامه دهند.

اقدامات ادبی براتی‌پور کم ارج‌تر از شهادت نیست

در ادامه این مراسم، امیر شاهین تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی و سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی در سخنانی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که از ارتش به عنوان نمایشگاهی از ارزش‌های اسلامی که می‌توان به آن افتخار کرد، یادکرده‌اند، گفت: اقدامات براتی‌پور در حوزه فرهنگی و ادبی کم‌ارج‌تر از شهادت نیست و بزرگانی چون این شاعر بزرگ توانسته‌اند ارزش‌های فرهنگی ارتش را در عرصه‌های ادبی و فرهنگی نشان دهند. اگر در ارتش جمهوری اسلامی انجمن ادبی تأسیس شده و هر سال در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی اشعاری توسط شاعران جوان نظامی قرائت می‌شود نتیجه سالها تلاش امثال براتی‌پور است.

 




در این آیین همچنین محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در سخنانی کوتاه درگذشت براتی‌پور را به خانواده و جامعه ادبی تسلیت گفت و سعید بیابانکی پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی برای این ضایعه جانسوز را قرائت کرد.

وحیدرضا سیاوشان، نوه استاد براتی‌پور نیز در سخنانی با بیان اینکه امروز روز وداع با مردی است که سالها با تلاش بی‌وقفه به تربیت شاعران از نسل‌های گوناگون پرداخت، گفت: وی شاعری اخلاق‌مدار و مهربان بود که در اشعارش لطافت را می‌توان جست و ارادت به اهل بیت را در تمام مصراع‌های وی می‌بینیم.

 این مراسم امروز، چهارم اردیبهشت با اجرای سعید بیابانکی و با حضور جمع کثیری از مدیران فرهنگی، شاعران، اهالی قلم و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.

پایان بخش مراسم نیز اقامه نماز بر پیکر این هنرمند به امامت حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، نماینده ولی فقیه و رئیس عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی و انتقال به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برای تدفین در جوار امیرحسین فردی، از چهره‌های شاخص ادبیات انقلاب اسلامی بود.

 




قرار است مراسم ترحیم استاد براتی‌پور، پنجشنبه، هفتم اردیبهشت از ساعت 13 تا 14 و 30 دقیقه در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار شود.

آری امروز جامعه ادبی با استاد مهر وداعی جانسوز کردند و وصف حالشان این سه بیت به یادگار از براتی‌پور است:

ز بس در گلو عقده دارد دلم

به زانوی غم سرگذارد دلم

چنان داغدار او ام روز و شب

که خونابه از دیده بارد دلم

تو را ای خدایی‌ترین آرزو

به دست خدا می‌سپارد دلم

 

روحش شاد و یادش گرامی باد.