رقابت پنج شاعر برای دریافت جایزه 130 هزار دلاری کانادا


رقابت پنج شاعر برای دریافت جایزه 130 هزار دلاری کانادا
به گزارش () به نقل از کوئیل اند کئوایر، ماسگریو برای آخرین مجموعه‌ شعرش با عنوان «نیلوفرهای بخشنده» و ایمان مرسال، شاعر، برای «آستانه»- مجموعه‌ای که در اصل به زبان عربی نوشته شده بود و توسط رابین کرزول به انگلیسی ترجمه شده است- در این فهرست حضور دارند.

«انسان زخمی» اثر آدا لیمون، «بهترین بربر» اثر راجر ریوز و «زمان مادر است» نوشته اوشن وونگ، سه نامزد دیگر دریافت جایزه شعر گریفین 2023 هستند.

 

برنده نهایی جایزه شعر گریفین کانادا، هفتم ژوئن 2023 در تورنتو اعلام خواهد شد. در صورتی که کتاب برنده، ترجمه باشد، مترجم و شاعر اصلی، مبلغ جایزه را به اشتراک می‌گذارند و مترجم 60 درصد حایزه را دریافت می‌کند. به هر یک از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی نیز 10 هزار دلار اهدا خواهد شد.

 

نامزدهای نهایی توسط داوران، نیکولا مادزیروف، گریگوری اسکافیلد و ناتاشا ترتیوی از میان 602 کتاب شعر، شامل 54 ترجمه از 20 زبان، توسط 229 ناشر در 20 کشور مختلف انتخاب شده‌اند.

جایزه شعر گریفین، گران‌ترین جایزه شعر کاناداست. این جایزه در سال 2000 به وسیله بازرگان و خیر، اسکات گریفین راه‌اندازی شد. تا سال 2022 این جوایز (دو جایزه) به یک شاعر کانادایی و یک شاعر خارجی که به زبان انگلیسی می‌نویسد، تعلق می‌گرفت اما در سال 2022 برای نخستین بار از زمان پایه‌گذاری، بخش‌های کانادایی و بین‌المللی گریفین در هم ادغام شدند و این دو جایزه 65 هزار دلاری، تبدیل به یک جایزه 130 هزار دلاری شدند.

 

«انجمن سری دائمی» اثر تولو الارونتوبا از کانادا و «مطمئنم» اثر داگلاس کئارنی از آمریکا، برندگان سال 2022 این جایزه هستند.