اما و اگرهای سیستم اطفای حریق بزرگترین کتابخانه عمومی کشور نقص یا فقدان؟



سرویس استان‌های (): پروژه ساخت کتابخانه مرکزی مشهد به عنوان یک پروژه ملی در سال ۱۳۷۴ کلنگ‌زنی شد تا در ضلع شمال غربی میدان هشت شهریور مشهد، در محل تقاطع دو خیابان ۸ شهریور و بلوار هفت تیر  آب و برق با زیربنایی حدود ۱۱۵۰۰ متر مربع ساخته شود. این پروژه عظیم به دلیل مشکل در تأمین اعتبارات لازم در دهه اولیه فعالیت خود، به کندی پیش رفت تا اینکه در اوایل دهه ۸۰ از یک پروژه ملی به یک پروژه استانی تقلیل یافت و مجددا به لحاظ تأمین اعتبار برای ادامه فعالیت، با مشکل مواجه شد. در سال ۱۳۹۷ پس از گذشت ۲۳ سال از آغاز این پروژه که بهره‌برداری از آن به یک مطالبه مردمی تبدیل شده بود، با پیگیری جدی مسئولان و تأمین اعتبار از محل پرداخت سهم نیم‌درصد شهرداری‌ مشهد بالاخره مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور دارای 6 طبقه و بیش از 40 خدمت و بخش‌هایی چون خدمات تحویل مدرک، ناشنوایان، کم‌سوادان، مادر و کودک، دیداری و شنیداری، مدیریت واحدهای سیار ، مهد کتاب، آسمان‌نما و اتاق نجوم و اتاق علم است.

این روزها موضوع ناایمن بودن و عدم سیستم اطفای حریق این کتابخانه که مورد مراجعه و حضور بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است، در فضای مجازی مطرح شد. موضوعی که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از اساس آن را شایعه عنوان می‌کند.

به شایعات نباید توجه کرد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار در این زمینه گفت: با توجه به اینکه حرف‌هایی در‌باره فاقد سیستم اطفای حریق بودن کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، باید گفت که این حرف‌ها شایعه‌ای بیش نیستند.

وی ادامه داد: کار این افراد که در صدد هستند ایننقص  پروژه بزرگ که با زحمات زیادی به نتیجه رسیده است را تخریب کنند، کار اخلاقی نیست و از این دست شایعات بسیار است که نباید به آن‌ها توجه کرد.

نواقص در حال برطرف شدن است

سبزیان بیان کرد: از این‌رو باید گفت که این محل دارای سیستم اطفای حریق است، اقدامات امنیتی و حراست فیزیکی آن نیز به صورت کامل انجام شده و از استانداردهای لازم نیز برخوردار است و تنها یک سری نواقصی دارد که در حال برطرف شدن است، اما اینکه فاقد اطفای حریق باشد، چنین چیزی صحت ندارد، چرا که اگر فاقد اطفای حریق می‌بود از همان ابتدا به بهره‌برداری نمی‌رسید و با توجه به اینکه بخش عمده فعالیت‌ها نیز کتاب است نمی‌توانستیم در این محل فعالیت داشته باشیم.

سبزیان خاطرنشان کرد: تنها نکته‌ای که در این کتابخانه وجود دارد این است که بخشی از کارهای پیمانکار این محل مانند سالن همایش و یک سری بخش‌های فنی آن به دلیل مطالباتی که پیمانکار دارد عقب مانده که امیدواریم در سال جاری این بخش‌ها از محل تملک‌داری و کمک‌های نهاد تکمیل و انجام شود.

اطلاعی در این‌باره ندارم

اما برای اطمینان از موضوع به سراغ مجید فرهادی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز رفتیم، وی در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و پاسخ آن را به بررسی بیشتر ماجرا موکول کرد.

وی گفت: من اطلاعی در این‌باره ندارم و باید اطلاعات لازم و اینکه جریان چه بوده را از حوزه نظارت و پیشگیری بگیرم.

فرهادی ادامه داد در حال حاضر نمی‌توانم این موضوع را پیگیری کنم و طی روزهای آینده و با بررسی بیشتر نظر کارشناسی را اعلام‌ خواهیم کرد.