جشنواره امام رضا‌(ع) با تحول رویکرد به تولید آثار فاخر توجه دارد


به گزارش خبرنگار () در خوزستان، مرتضی سعیدی زاده  مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی که شامگاه دوشنبه‌(24 بهمن) به میزبانی خوزستان در شهرستان باوی با بیان اینکه خداوند قرآن را با زبان و لغت عربی نازل کرد و این زبان استطاعت و ظرفیت خوبی در انتقال معنا دارد، عنوان کرد: بنیاد رضوی با رویکرد احیای امر ولایت، اهل بیت عصمت و طهارت‌(ع) ماموریت خود را بر مبنای توسعه این جریان قرار داده است.  

سعیدی‌زاده با اشاره به این نکته که خداوند فطرت توحیدی را در نهاد بشریت قرار داده است، بیان کرد:  اگر با زبان فطرت مردم با مردم گفت‌وگو کنیم قطعا مردم به سمت معارف اهل بیت‌(ع) سوق پیدا می‌کنند. و باید تلاش کنیم زیبایی‌های کلام اهل بیت‌(ع) به زیبایی به مخاطبان منتقل شود؛ در بنیاد به دنبال انتقال این زیبایی‌ها به‌صورت یک جریان پویا و استمراربخش از طریق هنر و رسانه هستیم. اعتقاد بر این است جریان هنر و رسانه در این بخش تاثیرگذاری زیادی دارد.

وی با توضیح اینکه جشنواره رضوی یکی از عمومی‌ترین جشنواره‌های کشور است ، اظهار کرد: ویژگی جشنواره رضوی نسبت به جشنواره‌هایی همچون: فجر، عمار، مقاومت و… عمومی بودن آن است. زیرا به برکت وجود آقا امام رضا‌(ع) است که با همه مردم گفت‌وگو می‌کند.

سعیدی‌زاده ادامه داد: با توجه به 19 دوره برگزاری این جشنواره و آسیب‌شناسی آن، فعالیت بنیاد و جشنواره توسعه پیدا کرد و رویکرد جریان جشنواره به سمت تخصصی شدن و تولید آثار فاخر برای بهره‌مند شدن آحاد جامعه است.  

وی گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا‌(ع) در مدیریت جدید توفیق دارد که جریان شعر را در سطح کشور توسعه دهد؛ بنابراین دفتری به نام شعر و ادبیات رضوی در زمینه شعر فارسی، عربی و ترکی را تشکیل داد و قرار است در خوزستان نیز دفتر شعر و ادبیات رضوی به زبان عربی تشکیل شود که بتواند جریانی پویا و خلاق برای معارف اهل بیت‌(ع) باشد.

 

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا‌(ع) افزود: در 19 دوره گذشته جشنواره شعر امام رضا‌(ع) و 13 دوره جشنواره شعر رضوی به زبان عربی، شعرهای خوبی تولید شد که قرار است در اختتامیه جشنواره در شب میلاد امام رضا‌(ع) به کتاب فاخر شعر عربی تبدیل و تقدیم شعرای عرب زبان شود.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی تولیدات و محصولاتی از جریان و نماهنگ‌ها و فضاهای تصویری از این شعرخوانی‌ها در استودیو ضبط شود و در فضای مجازی توسعه پیدا کند تا شور و شعف چنین مجالسی در فضای جامعه گسترش یابد.

 


 

سرپرست معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این برنامه، گفت: امروز سیزدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی فعالیت خود را در شهرستان باوی آغاز کرد و ما یک دهه و ماه رضوی و امام رضایی را در خوزستان خواهیم داشت.

 

مجید منادی با بیان اینکه امام رضا‌(ع) برای ورود به ایران مسیر خوزستان را انتخاب کرد، اظهار کرد: به سبب قدم مبارک این امام باید قدر این استان و کشور را بدانیم و شکرگذار این نعمت باشیم.

 

وی با تشریح این موضوع که برگزاری چنین برنامه‌هایی به توسعه و ترویج فرهنگ عظیم رضوی کمک می‌کند، عنوان کرد: آماده هستیم در خوزستان دفتر شعر عربی را ذیل انجمن شعری که در استان است، تشکیل کنیم و حتما در شهرستان باوی هم شعبه‌ای از این دفتر را خواهیم داشت تا بتوانیم از این طریق فرهنگ شعر و ادب را نسل به نسل منتقل کنیم و کودکان و نوجوانان نیز با آموزش ادامه دهنده‌ این مسیر باشند.

فرماندار شهرستان باوی نیز در این مراسم تمدن رضوی را مصداق کامل فلسفه شیعی و ولایی دانسته و بیان کرد: فلسفه شیعی با امام رضا‌(ع) به منصه ظهور می‌رسد و تمدن رضوی حلقه وصل نظام علوی، نهضت حسینی و فرهنگ مهدوی است.

 

احمدرضا صفری فروشانی با بیان اینکه امام رضا‌(ع) برتری فرهنگی شیعه را به فعلیت رساند به طوری که بعد از ایشان، نیاز به امام در جامعه پیدا شد، تاکید کرد: در زمان امام رضا‌(ع) ادبیات، هنر و علوم رونق پیدا کرد و پیوند جامعه اسلامی را با حدیث ثقلین آشکار کرد. در زمان ایشان تا حدودی تصحیح تاریخ صورت گرفت و این امام بزرگوار با پذیرش ولایت عهدی مُهر باطلی بر سلطنتی بودن و موروثی بودن خلافت زد.