جلب اعتماد یکی از قدم‌های مهم در حوزه نویسندگی است



به گزارش خبرنگار () در زنجان، گلستان جعفریان (چهره ادبیات دفاع مقدس 1401)  شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی با اشاره به موضوعات تاثیرگذار در نویسندگی و موفقیت در این عرصه گفت: اگر نویسنده رشد کرده باشد و به نگاه کاملی رسیده باشد از این مرزها عبور می‌کند و هیچ محدودیتی نمی‌تواند او را به چالش بکشد.

وی در ارتباط با تاثیرگذاری بحث جنسیت در نگارش آثار افزود: برای موفقیت نویسنده باید از مرزهای جنسیت و نگاه‌های جنسیتی فاصله بگیرد و با یک نگاه جامع انسانی به خلق اثر بپردازد.

جعفریان با اشاره به اینکه مطالعه آثار مختلف تاثیر بسزایی در ارتقای کیفیت آثار دارد، بیان کرد: خواندن و مطالعه در ذهن نویسنده چرایی ایجاد می‌کند و هرچه ذهن بیشتر درگیر چرایی و چگونگی شود، بیشتر به دنبال جواب می‌رود و در این مسیر به رشد و کمال می‌رسد.

چهره ادبیات دفاع مقدس سال 1401 در ادامه با اشاره به درون مایه برخی از آثار چاپ شده خود گفت: من امروز دیگر در آثارم در پی الگودادن نیستم، چرا که تک‌تک شخصیت‌های داستان‌های من یک الگوی تمام و کمال هستند.

وی افزود: شاید دیگران مرا با کتاب‌های «از چنده لا تا جنگ» و «چهار فصل کوچ» بشناسند، اما من دوست دارم با کتاب‌های معاصرم شناخته شوم و امروز منتقد آثار سابق خودم هستم.

جعفریان ادامه داد:  شاید اگر بینش و نگاه امروزم را در گذشته داشتم با سبک و سیاق فعلی‌ام آنها را می‌نوشتم. که نیازی به الگوسازی من ندارند، من تنها آنها را همان‌گونه که بودند یا هستند به تصویر می‌کشم.

این نویسنده دفاع مقدس افزود: برخی از شخصیت‌ها در آثارم الگوی خود من هستند،  مثلاً منیژه لشکری همسر آزاده خلبان حسین لشکری، در کتاب «روزهای بی آینه» که هجده سال دوری همسرش را در ایام اسارت ایشان تحمل کرده، برای من یک الگوی تمام‌عیار است.

وی با بیان اینکه جلب اعتماد یکی از کلیدی‌ترین قدم‌ها در حوزه خاطره‌نویسی و ادبیات پایداری است، افزود: تا وقتی محتوای آثار نوشته شده خود نویسنده را راضی نکند نباید منتشر شود.

رئیس حوزه هنری استان زنجان نیز در این برنامه به ارائه گزارشی از برنامه‌های حوزه هنری در هفته هنر انقلاب اسلامی ارائه کرد و گفت: برگزاری اختتامیه سومین دوره همایش تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، برگزاری همایش تعزیه استانی (علویون) در شهرستان‌ها و روستاهای استان است.

امیر نعمتی با اشاره به رویداد هنری مهرواره سرود «هادی» بصورت اجرای سرود در شهرستان‌های ابهر، هیدج، سلطانیه، خرمدره و خدابنده گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال قصد بر آن داریم تا هفته هنر انقلاب اسلامی بیشتر جنبه مردمی داشته باشد.

وی ادامه داد: در ادامه هفته هنر انقلاب اسلامی نشست بررسی آیین‌ها و آداب و مناسک بومی خاص ماه مبارک رمضان در شهرها و روستاهای زنجان اجرا می‌شود.

«روزهای بی آینه»، «نگاهش را به ارث گذاشت» و «همه سیزده سالگی‌ام» از آثار تالیف شده توسط گلستان جعفریان است.