حمید حسام پرچم بزرگانی چون شهید آوینی را برافراشته نگه داشته است



به گزارش ‌() در همدان، آیین نکوداشت حمید حسام، چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی جمعه (هفتم بهمن‌ماه) با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  علیرضا قاسمی‌ فرزاد، استاندار همدان در مجتمع فرهنگی، هنری بوعلی‌سینا برگزار شد. 

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت حمید حسام، نویسنده حوزه مقاومت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت گفت: استاد حمید حسام نه‌تنها افتخاری برای همدان بلکه از افتخارات ملی  است. این نویسنده برجسته آثار فاخری را نگارش فرمودند و شخصیت‌های بزرگ و مجهول‌القدری را در برابر چشمان مشتاق مردم عاشق ایثار و شهادت رونمایی و روایت کردند و کار بزرگی را رقم زدند. 

وی با اشاره به دیدار این نویسنده با مقام معظم رهبری و فرمایشات رهبر انقلاب –  هستند در گوشه گوشه کشور؛ فرزانگانی، یادگارانی از دفاع مقدس که «حمید حسام» نبوده تا آن‌ها را برای ما روایت کند. – گفت: همدان عزیز، استان عاشق ایثار و شهادت در عرصه‌های مهم انقلاب اسلامی پیشتاز است، فرزندان بزرگی را برای نهضت عظیم امام راحل (ره) مهیا و به صحنه وارد کرده است. همدان با افتخار نام «حمید حسام» را بر پیشانی خود حک کرده است.

وی افزود: ابتکار و قدرت قلم و بالاتر از آن؛ اخلاص آقای حسام روایت زندگی شخصیت‌های بزرگی را به دست نسل جدید انقلاب رسانده است. این شخصیت‌ها تمام عمر به‌ظاهر کوتاهشان با عشق و علاقه به آرمان‌های امام پیوند خورده است. وقتی رهبر معظم انقلاب جمله معروف شهید عالی‌مقام، چیت‌سازیان را ذکر می‌کنند بغض گلویشان را فشار می‌دهد. از شهید بزرگ خوش‌لفظ، از سردار بزرگ شهید سلگی روایت‌های بزرگی به قلم استاد حسام نگارش شده است. روایت فرماندهی شهید سلگی در عملیات مرصاد که از روی برانکارد این عملیات را فرماندهی می‌کرد و افتخار آن به نام سپاه انصارالحسین همدان ثبت شده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: داستان‌های فوق‌العاده زیبایی که امروز در اختیار جریان فرهنگی و هنری کشور است تا بتوانند ده‌ها فیلم و سریال از این‌ها بسازند و در معرض دیدگان علاقه‌مندان قراردهند. این اتفاق مبارک با اخلاص و قلم زیبا آفریده شده است.  از حسام تجلیل می‌کنیم به‌عنوان نمادی در پاسداشت شهدای عالی‌مقام. حمید حسام، جای خالی بزرگانی مانند شهید آوینی در تصویر و مستند را در حوزه نشر و کتاب پُر کرده‌ و پرچم وی را سرافراز و برافراشته نگه‌داشته است. 

 

وی با اشاره به اینکه رهبر عزیز انقلاب به حفظ آثار دفاع مقدس اهتمام داشتند، بیان کرد: رهبر انقلاب به افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کردند، بها دادند. ارج نهادند و شخصیت آن‌ها را گرامی‌ داشتند. اتفاق مهم و جریان‌سازی که امروز می‌بینیم حاصل آن حمایت‌های رهبری حکیم انقلاب است. 

 اسماعیلی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در تقریظ بر کتاب «نورالدین فرزند ایران» از کمتر گفته شدن درباره نقش همسر این شخصیت در کتاب گلایه کرده‌اند. اگر فردی مثل سردار سلگی درخشیده، همسر بزرگوارشان در کنار ایشان بوده است. این همان احترام لازم به ارج نهادن به شخصیت بانوی مسلمان فداکاری است که عمدتا دیده نمی‌شوند. مقام معظم رهبری هم آثار را تجلیل می‌کنند و هم درباره ابعادی از آن تذکر می‌دهند. به همین دلیل امروز بانوان ایثارگری را می‌بینید که سال‌ها کنار شهدا بودند و روایت‌ها را منتشر می‌کنند؛ ازجمله می‌توان به «خداحافظ سالار» استاد حسام اشاره کرد که راوی آن همسر شهید حاج حسین همدانی است. 

وی در ادامه گفت: اگر کسی بخواهد عمق مظلومیت جبهه مقاومت را در اتفاقات دهه اخیر ببیند حتما باید کتاب «خداحافظ سالار» را بخواند. در اوج به هم ریختگی دمشق شهید همدانی، همسر و دخترش را به میدان جهاد می‌برد تا راوی آن باشند. اگر حاج حسین همدانی کار حسینی کرد؛ همسرش و حمید حسام «کار زینبی» کردند. و این پیام بزرگ ایثار و شهادت را برای ما جاماندگان از قافله ایثار و شهادت روایت کردند. یک کار بزرگ در گفتمان سازی با این شیوه شکل می‌گیرد. این کار به‌قدری مهم است که مقام معظم رهبری خودشان شخصا به میدان می‌آیند و آثار را با دقت و کلمه به کلمه می‌خوانند و از آثار فاخر تجلیل می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر مقام معظم رهبری جهاد تبیین را فریضه می‌دانند باید این جنس روایت‌ها افزون شود. روایت روزهای پرمحنتی که دشمن با پشتیبانی کامل قدرت‌های جهانی امنیت عمومی را سلب کرده بود و آن روزهای پر محنت امروز به عظمت و قدرت ایران اسلامی تبدیل شده است. جمهوری اسلامی به عنوان قدرت برتر منطقه، دست بالا را در همه تحولات منطقه در اختیار دارد.  شهید حاج حسین همدانی و همرزمانشان و سیدالشهدای مقاومت؛ حاج قاسم سلیمانی، رفتند و در سوریه و عراق، قدرت مقاومت و ایمان را به رخ جهانیان کشیدند. سنگرهای مقاومت و سربلندی فرزندان ایران اسلامی را حفظ کردند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز در جهاد تبیین ما نیازمند روایت موفقیت‌ها هستیم تا دشمن نتواند بذر ناامیدی بکارد و موضوع ناکارآمدی را به نظام نسبت دهد. دشمن در حال مدیریت یک جنگ شناختی و یک جنگ ترکیبی است تا فرزندان ایران عزیز را از آینده طلایی این کشور ناامید کند تا از کارگزارانی که شب و روز برای اعتلای کشور زحمت می‌کشند از کارکرد فرزندان مخلص انقلاب ناامید کند. دشمن کار دشمنی خود را انجام می‌دهد این ما هستیم که باید با بصیرت در این سنگرها بمانیم.

وی افزود: حمید حسام‌هایی باید تکثیر شوند، مقاومت، پیشرفت و دستاوردهای نظام اسلامی را روایت کنند. نهضت امام راحل (ره) در حال ورود به دهه هفتم خود است. از مهر 1341 در ایام فاطمیه این نهضت آغاز شده است. انقلاب اسلامی فاطمی است و با عشق به حسین بن علی (ع) و شهدای کربلا ماندگار شده است. انقلابی که با نام فاطمه (ع) آغاز شده و با نام حسن(ع) تداوم پیدا کرده است انشاالله به دوره طلایی ظهور و جامعه مهدوی منتهی خواهد شد. 

تمام ایثارگرانی که در این محفل حضور دارند؛ سینه‌هایی مالامال از روایت‌های بکری دارند که باید با قلم توانای دانش‌آموختگان مکتب استاد حسام به نسل بعدی منتقل شود. کتاب روایت همسر مکرم شهید سلگی نیز اخیرا مورد تقدیر رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته که مایه مباهات است.

نسل امروز تشنه شنیدن رشادت‌های شهدا

در ادامه این آیین حمید حسام چهره برتر هنر انقلاب اسلامی گفت: من دست‌بوس همه بزرگان این شهر هستم، دست‌بوس بزرگانی که هرچه از آن‌ها بگوییم کم گفتیم.

وی گفت: از شهدا می‌خواهیم که در حفظ و نگهداری بار سنگینی که بر دوش ماست، کمک کنند تا آن را پیش ببریم و بتوانیم زبان بیان برای نسلی که تشنه شنیدن آن هستند، باشیم و بتوانیم شهدا را به آن‌ها معرفی کنیم.