دوکتابخانه عمومی آسایشگاه کهریزک 21 هزار جلد کتاب مکتوب و صوتی دارد حضور در نمایشگاه کتاب و رونمایی از پنج عنوان جدید



به گزارش ()، امروز 11 اردیبهشت نشست خبری ۵۰ سالگی موسسه خیریه کهریزک در سالن سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. حمید قبادی دانا، مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک، حسین نحوی‌نژاد مدیر آسایشگاه کهریزک تهران و افشین وجدانی روشن مدیر آسایشگاه کهریزک البرز در این نشست حضور داشتند. حمید قبادی دانا در ابتدای این نشست از برگزاری جشنواره هفت روزه به مناسبت ۵۰ سالگی این خیریه خبر داد و گفت: از ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت،‌ برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و علمی، این جشنواره را برگزار می‌کنیم تا با یادآوری اهمیت جایگاه این مجموعه در حوزه‌های گوناگون،‌ از نیکوکاران ارزشمندی که در این پنج دهه در کنار مددجویان کهریزک بوده‌اند نیز قدردانی کرده باشیم.

قبادی دانا ادامه داد: در این جشنواره،‌ دستاوردهای مجموعه کهریزک طی این سال‌ها در قالب نمایشگاه در معرض بازدید عموم گذاشته می‌شود و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری شامل جشن،‌ کنسرت و نشست‌های علمی و هم اندیشی نیز برگزار می‌شود.

مدیرعامل خیریه کهریزک ضمن ابزار امیدواری از استقبال نهادهای حقیقی و حقوقی مختلف از برنامه‌های این جشنواره گفت: امید داریم تا بتوانیم دستاوردهایی که در این سال‎ها با تلاش و مجاهدت بسیاری از همکاران ما در مجموعه کهریزک کسب شده را به مردم معرفی کنیم.

 

او افزود: در حال حاضر در کشور با دو فرهنگ در حوزه نیکوکاری و فعالیت‌های نگهداری از سالمندان و آسیب‌دیدگان اجتماعی مواجهیم؛ فرهنگ انجام کار مفید اولین بخش این فرهنگ است که ما در فعالیت‌هایمان دنبال می‌کنیم و دوم فرهنگ حل مساله که مبتنی بر مهارت است و پایه و اساس آن بی‌نیازی و افزایش مهارت‌های مقابله و حل این شرایط و آسیب‌هاست.

او از نام‌گذاری روزهای مختلف این هفته خبر داد و ادامه داد: شعار «از مردم برای مردم» شعار اصلی امسال ما در دوره جدید است چراکه کهریزک محلی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن. قبادی دانا در انتها از نام‌گذاری روزهای مختلف این جشنواره هفت روزه نام برد و این اسامی را بدین ترتیب عنوان کرد:

شنبه 16 اردیبهشت: کهریزک، کرامت و توجه به سالمندان

یکشنبه 17 اردیبهشت: کهریزک خانه امن کودکان معلول ذهنی

دوشنبه 18 اردیبهشت: کهریزک، رشد تعاملات اجتماعی کودکان طیف اوتیسم

سه‌شنبه 19 اردیبهشت: کهریزک، توسعه و پیشرفت

چهارشنبه 20 اردیبهشت:کهریزک، توانمندسازی معلولین

پنجشنبه 21 اردیبهشت:کهریزک، از مردم برای مردم

جمعه 22 اردیبهشت:کهریزک، یاور و مددرسان

مدیرعامل موسسه خیریه کهریزک در پاسخ به سوال خبرنگار () درباره برنامه حضور موسسه کهریزک در سی‌و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: ما چهار برنامه در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داریم؛ از جمله برنامه‌ریزی برای برگزاری دو نشست در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب، اختصاص سه مرکز فضای فرهنگی در نمایشگاه کتاب، حضور در بخش کودک و نوجوان برای معرفی اختلالات کودکان زیر 14سال و در نهایت بحث اطلاع رسانی در بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مبنی بر چگونگی تجهیز کتابخانه آسایشگاه کهریزک بر اساس مخاطبان هدف آن بیان کرد: ما دو کتابخانه عمومی با امکان ورود کارکنان و مددجویان موسسه در تهران و البرز داریم که این دو مرکز 21 هزار جلد کتاب صوتی و کاغذی دارد. این کتابخانه‌ها برای اهالی کهریزک مفیدند و نهاد فرهنگی ما در تهران و کرج بسیار فعال‌تر از برخی از وزارت‌خانه‌هاست و تمام رویدادهای فرهنگی را پوشش می‌دهد.

قبادی دانا بیان کرد: ما تبادل و تعامل با ناشران را در دستور کار داریم. همچنین به زودی از کتابی مشتمل بر اخبار 50 ساله گذشته سازمان کهریزک و روند فعالیت‌های آن رونمایی می‌شود. او همچنین اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور، به صورت حرفه‌ای با انجمن تاریخ شفاهی ایران برای چاپ کتابی که تاریخچه شفاهی موسسه خیریه کهریزک را برای سایرین تشریح کند، فعالیت کنند.

نحوی نژاد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اینکه آیا بین موسسه و دانشگاه‌ها تفاهم نامه‌ای برای همکاری و مکتوب کردن تجربیات این مرکز امضا شده یا خیر؟ بیان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم موسسه خیریه کهریزک در تهران و البرز ارتباط نزدیکی است که با صاحبان تخصص و دانشگاه‌ها دارند و این یک بستر آماده است که خیلی از دانشگاه‌ها از آن به عنوان کاربینی و کارورزی استفاده می‌کنند و با مراکز علمی کاربردی هم ارتباط پیدا کرده است.

او ادامه داد: ما سال گذشته سه کارگاه و سه سمپوزیوم را در بخش‌های مختلف پرستاری و مراقبت از سالمندان و کودکان اوتیسم و مراقبت در منزل داشتیم که خروجی‌ آن به صورت خلاصه در نشریه و در سایت کهریزک قابل دسترسی است. همچنین یکی از کارهای موسسه این است که آخرین فعالیت‌ها، مقالات و روش‌های مراقبتی و پزشکی را در معرض دید بگذارد.

مدیر آسایشگاه کهریزک تهران بیان کرد: امسال هم به مناسبت 50سالگی تاسیس موسسه کهریزک سمپوزیوم تازه‌های طب سالمندی را در تهران و اوتیسم را در کرج داریم و برای اولین بار هم یک مجموعه 11 جلدی با حمایت موسسه خیریه کهریزک و نشر میرماه درحال انتشار است که 5 جلد آن منتشر شده و 6 جلد هم در زیر چاپ است.

در پایان نیز افشین وجدانی روشن مدیر موسسه البرز کهریزک در پاسخ به خبرنگار ()، درباره امضا تفاهم‌نامه بین موسسه و دانشگاه‌ها و مکتوب کردن سند علمی با دانشگاه‌ها اظهار کرد: ما با دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم شناختی، دانشگاه مجازی ایرانیان، دانشگاه البرز، شاهد و دانشگاه آراد و همچنین پژوهشگاه غدد برون‌ریز و متابولیسم که پژوهشکده سالمندان هم در آنجا قرار دارد در حال همکاری هستیم و مطالعات بزرگی در زمینه سالمندان انجام شده و انجام خواهد شد که همه اینها به صورت مقاله و کتاب منتشر خواهد شد. 

او عنوان کرد: ما با این دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه داریم زیرا هدف ما این بود که یک مرکز جامع باشیم که همه امکانات را به مریض ارائه دهیم و مریض در هیچ مرحله‌ای از مرکز خارج نشود. برنامه ما این بود که رفرنس و مرجع باشیم و خدماتی که در جایی ارائه نمی‌شود از سوی موسسه ما ارائه شود. همچنین زمینه آموزشی و پژوهشی باشیم که اکنون این امکان را داریم و الان گروه‌های مختلف حتی پزشکانی که تخصص سالمندی می‌خواهند بگیرند باید با ما تفاهم‌نامه امضا کنند و اگر کسی بخواهد در زمینه اوتیسم یا سالمندی و یا ناتوانی‌های جسمی و ذهنی بحث آموزش داشته باشد قطعا باید با ما ارتباط برقرار کند و با کهریزک تفاهم‌نامه داشته باشد.