شرح شاعران آن سوی ارس در رادیو ایران



به گزارش ()، سیده زهرا صالحی، تهیه‌كننده برنامه «پارسی گویان» بیان كرد: در برنامه این هفته محمدجعفر محمدزاده، کارشناس و پژوهشگر و استاد ادبیات از شاعران پراکنده‌‌ پارسی‌گوی، سرزمین ارّان می‌گوید.

وی ادامه داد: هم‌چنین علاقه‌مندان به زبان فارسی، دو رباعی از شیخ حسین سقا که به احتمال زیاد اهل شروان بوده و دو شاعر پارسی‌گویِ دیگر به‌نام ابوالعلا شاپور و ابوالقاسم، (که رباعی‌هایی از آنها که در نزهه‌المجالس آمده است) از زبان کارشناس این برنامه خواهند شنید.

صالحی افزود: در بخش دیگری از برنامه پزوهشگر و کارشناس «پارسی‌گویان» از سعد‌الدین لجامی شاعر دیگر اهل ارّان، که بنا به نظر دکتر شفیعی کدکنی مثنوی طریق‌التحقیق از اوست، سخن می‌گوید.

تهیه‌کننده برنامه «پارسی‌گویان» تصریح کرد: حسین هزار مرد، زکی عکّاف، سعد صفّار، عزّالدین ابوالبقاء، عزیز کحّال، اطلسی، تاج صالح، جمال‌الدین عمر و حدیثی شاعران پارسی‌گوی دیگری هستند که در نزهه‌المجالس از آنها نام برده شده و در این برنامه نمونه‌هایی از رباعی‌های آنها معرفی می‌شود. و از دیگر بخش‌های برنامه به گفت‌وگو با شاعرانی از افغانستان، گزارش تینا میرکریمی با استادان زبان فارسی از دیگر کشورها و همچنین روایتی از شاهنامه از زبان فرزانه شکر‌اللهی اشاره کرد.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه‌كنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت 16 از رادیو ایران پخش می‌شود.