لزوم توجه به جریان‌سازی مردمی کنگره‌های شهدا



به گزارش خبرنگار () در خرم‌آباد سیزدهمین جلسه ستاد کنگره ملی شهدای استان لرستان روز یک‌شنبه با حضور سردار عبدالرضا آزادی،  رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، فرهاد زیویار، استاندار لرستان، حجت‌الاسلام و سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد، سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه لرستان، و اعضای ستاد کنگره برگزار شد.

سردار آزادی در این جلسه با اشاره به سفر سال گذشته خود به لرستان افزود: نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی در ستاد کنگره شهدای لرستان انجام شده است.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با اعضای ستاد مرکزی کنگره ملی شهدای سبزوار و نیشابور افزود: ایشان فرمودند  «این همایش‌ها باارزش است؛ این خیلی مطلب مهمّی است. عقیده‌ی من این است که این کاری که شما می‌کنید، یعنی همین تشکیل این همایش‌ها، خودش یک جهاد بزرگ است. این کاری که شما دارید می‌کنید جهاد است؛ قدر این کار را بدانید. این همان جهادی است که نگذاشت خون‌های مقدّسِ ریخته‌شده‌ در کربلا پایمال بشود؛ این همان جهاد است.»؛ بنابراین به تعبیر انقلاب اینک که در حال جهاد هستید باید قدر این کار را دانست و جهادی حرکت کرد.

 

وی با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری برگزاری کنگره شهدا و کار کردن برای شهدا تعطیل‌بردار نیست، افزود: ایشان کار برای شهدا را کاری راهبردی می‌دانند.
 
سردار آزادی با بیان اینکه دبیرخانه‌های کنگره‌های شهدا به دبیرخانه‌های دائمی تبدیل شده است و ۵ سال یک بار باید کنگره برگزار کنند افزود: شهدا امیدآفرین هستند و اکنون لرستان به قله برگزاری اجلاسیه کنگره نزدیک شده‌ است.
 
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با دست‌اندرکاران کنگره‌های شهدا با تأکید بر اهمیت زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا در جامعه، هنر را یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس دانستند و فرمودند: «آن چیزی که این ظرفیت را دارد که بتواند همه‌ جزئیات و ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های شهادت و شهید و دفاع مقدس و فداکاری و مانند این‌ها را منتقل بکند هنر است.
 
وی افزود: در برگزاری کنگره شهدا باید بتوان پیام شهدا را به دل‌ها منتقل کرد و این امکان ندارد مگر با مخاطب‌شناسی و کار هنرمندانه و اجلاسیه هم باید هنرمندانه برگزار شود و برگزاری اجلاسیه با یک جلسه معمولی متفاوت است، باید  کارهای فاخر در اجلاسیه ارائه شود.
 
سردار آزادی با بیان اینکه با کمک شهدا می‌توان پیام‌های بسیار خوبی را در حوزه زنان و خانواده منتقل کرد، افزود:  لازم است در این حوزه کارهای بیشتری صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه منظمی برای فضاسازی شهر با محوریت کنگره ملی شهدای وجود داشته باشد، بیان کرد: موضوع فضاسازی یکی از موضوعات مهم کنگره شهداست که با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان این فضاسازی صرفا به داخل ادارات محدود نشود و هدف این است که فضای عمومی شهر و استان به سمت کنگره ملی شهدای استان تغییر کند.

 

لزوم توجه به جریان‌سازی مردمی کنگره شهدا

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان اینکه در ایام کوتاه باقی‌مانده به برگزاری اجلاسیه شهدا باید کار ماندگار انجام شود، گفت: مردم و اقشار مختلف باید درگیر کنگره باشند و این جریان‌سازی مردمی کنگره شهدا مدنظر باشد و در این میان نقش صدا و سیما و اصحاب رسانه محوری است.

 

 نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه تاثیر برکت خون شهدا، ایثار و فداکاری، جانبازان، هم در امور دنیوی و اخروی امری مسلم، قطعی و آشکار است، افزود: ملتی که بهترین فرزندان خود را تقدیم کرده است، خداوند تبارک و تعالی نیز این برکت و تاثیر را در خون شهدا قرار می‌دهد.

تحکیم آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی از اهداف کنگره شهداست

حجت‌الاسلام شاهرخی هدف از برگزاری کنگره ملی شهدا در لرستان را تحکیم آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی دانست و افزود: گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نشاندن پیام شهدا بر دل‌ها و باورها از جمله اهداف این کنگره است.

 

اقدامات انجام شده کنگره در میان اقشار معرفی شود

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه باید بتوانیم این کنگره را میان اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان گسترش دهیم، تاکید کرد: باید بتوان میان اقدامات انجام شده در کنگره را و ستادهای نماز جمعه شهرستان‌های استان پیوند ایجاد کرد که به قله رسید، هرچند که کار کردن برای شهدا همیشگی است.

وی افزود: اقدامات انجام شده در کمیته‌های کنگره شهدا به ویژه فعالیت‌های فرهنگی هنری را با همکاری دستگاه‌های اجرایی برای نمازگزاران باید اطلاع‌رسانی شود و برنامه‌های فاخری که تهیه شده به درون اجتماع و قشرهای مختلف به نمایش بگذاریم که آثار خود را در پی داشته باشد.

 

ششم آبان ماه اجلاسیه کنگره شهدا در لرستان

استاندار لرستان در این جلسه با بیان این که ششم آبان ماه آغاز کنگره شهدا در لرستان است، افزود: برگزاری کنگره شهدا یک اقدام جهادی است و اقداماتی که مسئولین برگزاری کنگره انجام می‌دهند علاوه بر روال اداری آنها است و این مصداق کار جهادی است.

استاندار لرستان به شهادت سعید پناهی‌فر که مراسم تشییع پیکر پاکش امروز در کوهدشت برگزار شد اشاره کرد و عنوان کرد: خوشبختانه کاروان شهدا برای حرکت رو به جلوی کشور از حرکت باز نایستاده و این تلنگری به مسئولان برگزاری کنگره شهداست که باید تبیین را بیش‌تر از گذشته انجام دهند.

 

وی شهدا را پیوست دائمی ارزش‌های کشور برشمرد و تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری کنگره شهدا برای ما در هر لباس و جایگاهی که قرار داریم توجه به فداکاری و ایثار شهداست که با تأسی از سرورو سالار شهیدان از ارزش‌های دینی و ملی دفاع کرده و جان خود را فدا کردند.

زیویار شهدا را الگوهای ایثار، فداکاری و غیرت برشمرد و گفت: از زمانی که بنا شد کنگره شهدا در استان برگزار شود تا کنون لرستان ۱۱ شهید را تقدیم نظام و ملت کرده است.

وی افزود: این تعداد از شهید در استان ظرف یک سال گذشته نشان می‌دهد که کاروان فداکاری، ایثار و شهادت در این خطه همچنان در جریان و حرکت است.

 

به گزارش  تا کنون 113 عنوان کتاب از سوی کمیته تالیف و تدوین کنگره شهدا لرستان منتشر شده که 30 عنوان دیگر در دست انتشار است.