ما در وارش قائل به یونیفرم خاص نیستیم



احمد ورپشتی در گفت‌وگو با خبرنگار () گفت: کتاب وارش در زمینه‌ چاپ تخصصی کتب دانشگاهی رشته‌های عمران، طراحی صنعتی و معماری فعالیت می‌کند.‏
وی با اشاره به اینکه در یک برهه از زمان کتاب طراحی در ایران بسیار کم بود و حتی دانشجویان هم مایحتاج خود را با برخی جزوات تامین می‌کردند و یک رشته‌ای که 40 سال در ایران بود، 5 جلد کتاب نداشت، افزود: همین کمبودها موجب شد که از سمت معماری به طراحی بروم و در این زمینه فعالیت داشته باشم و در یک برهه از زمان به خاطر تولیدات کمی که داشتیم ورشکست شدیم.

ورپشتی ادامه داد: در جریان تألیف کتاب‌های طراحی از جمله مخالفت برخی با بحث ترجمه مطرح شد، اما با این حال ما به سراغ کتابی رفتیم که شاید جامعه هدف آن حدود 1500 نفر بود، که ممکن بود برخی از آنها حتی کتاب نخرند.

مدیرمسؤل انتشارات کتاب وارش با اشاره به اینکه در جریان تألیف کتاب‌های موضوعی طراحی به یک مشکل دیگر برخوردیم و آن هم این بود که ویراستار حرفه‌ای در این زمینه وجود نداشت، افزود: با این حال کتاب‌های خوبی در این زمینه طراحی شده است.

وی با بیان اینکه پس از یک برهه زمانی که از اساتید ناامید شدیم، ترجمه را با همکاری مهدی مقیمی شروع کردیم، گفت: کم کم یک یا دو ناشر نیز به این موضوع اضافه شدند.

ورپشتی افزود: یکی از موضوعات مهم در طراحی جلد کتاب این است که هرکتاب باید یک طرح جدید داشته باشد و ما در انتشارات وارش قائل به یونیفرم خاص نیستیم.

مدیرمسوول انتشارات کتاب وارش درباره تالیف کتاب‌های اقتباسی نیز گفت: در حال حاضر پادکست بوکاتی در حال انجام است و قرار است که روی کتاب‌های طراحی نیز کار شود.

وی با اشاره به اینکه یک کتاب در حوزه جواهر و طراحی قبل از ساخت چاپ شده است، افزود: با توجه به اینکه در طراحی  جواهر یک سری نیازها لازم بود که در این راستا یک مجموعه فلش کارت تهیه شد و در همین راستا ابعاد انسانی در یک به یک چاپ شد و به عقیده بنده این فلش کارت مکمل آن کتاب بود.

وی درباره کتاب جدید این انتشاراتی نیز گفت: برای چاپ این کتاب فرآیند رنگ آمیزی در قالب یک ایده جهت داده شد و طرح‎های ایرانی، خط ایرانی و شعر ایرانی و آن احساس ایرانی جمع شد و در مجموعه بارنگ گرد هم آمده است. 

شایان ذکر است، امسال انتشارات وارش هفت عنوان کتاب با عناوین «مبانی رنگ در طراحی کفش»، «تکرار؛ ده درس در طراحی و شکست»، «مبانی ارگونومیک طراحی کاربرمحور و طراحی تجربه کاربری از منظر طراحی صنعتی»، «طراحی و خلق ارزش»، «مصنوع؛ مقالاتی در فلسفه تکنولوژی»، «درک معماری از طریق ترسیم» و «ترکیب در معماری؛ جستاری در منطق‌های بنیادین شکل معماری» در نمایشگاه کتاب حضور دارد.