ملاقات با غول‌های ادبی جهانمجسمه کدام شخصیت‌های داستانی در روسیه نصب شده؟


به گزارش ‌()، به نقل از وبسایت راشابیاند، روس‌ها با شخصیت‌های ادبیات جهانی و همچنین شخصیت‌های ادبیات کلاسیک‌ روسی احساس نزدیکی عمیقی دارند. از این رو شهرهای کوچک و بزرگ سراسر کشور مملو از طیف متنوعی از بناهای ادبی جالب است.

 

تخته‌سنگ مرد نامرئی

این بنای یادبود برای ادای احترام به محبوب‌ترین شخصیت رمان «مرد نامرئی» نوشته هربرت جی ولز، رمان‌نویس انگلیسی در ژانر علمی – تخیلی است. این بنای تاریخی سال 1999 همزمان با جشنواره «قهرمانان فرهنگی قرن بیست و یکم» در شهر یکاترینبورگ نصب شد و نزدیک کتابخانه وی، «بلینسکی» قرار دارد.

 




بینی سرگرد کوالیوف در سن‌پترزبورگ

این بنای یادبود شخصیت معروف داستان «بینی» نیکولای گوگول است که سال 1995 در سن پترزبورگ نصب شد. اگرچه حدود 222 پوند‌(100 کیلوگرم) وزن دارد، اما هفت سال بعد به سرقت رفت. مجسمه‌سازان جایگزینی ساختند، اما در نهایت مجسمه اصلی پیدا شد و به جایگاه واقعی خود بازگشت.

 




شخصیت‌های جادوگر شهر اُز در سن‌پترزبورگ

مجموعه کاملی از بناهای تاریخی وجود دارد که به مجموعه داستان‌های ال. فرانک باوم، نویسنده کودک و نویسنده داستان «جادوگر شهر اُز» اختصاص داده شده است. این مجسمه‌ها در محوطه‌ای در مرکز شهر سن پترزبورگ در خیابان پراودی قرار گرفته‌اند.

 




مجسمه «بارون مونکهاوزِن» در مسکو

روس‌ها برای شخصیت رودولف اریش راسپه، نویسنده آلمانی احترام زیادی قائل هستند، از این رو افتتاحیه تشریفاتی مجسمه بارون مونکهاوزِن،  یکی از شخصیت‌های داستانی او در سال 2004 توجه زیادی را به خود جلب کرد. بسیاری از مردم برای خوشامدگویی به این مجسمه، لباس‌های قرن نوزدهمی پوشیدند و اولگ یانکوفسکی که نقش مونکهاوزن را در فیلم اقتباسی این کتاب بازی کرد، سخنرانی افتتاحیه را ایراد کرد.

داستان کتاب «ماجراهای حیرت‌انگیز بارون فون مونهاوزن» درباره اشراف‌زاده‌ای آلمانی است؛ پیرمردی که مدعی است ۲۰۰ سال سن دارد و در جنگ‌ها و سفرهای زمینی، دریایی و حتی فضایی! زیادی شرکت داشته است.

 

 




شرلوک‌هلمز و دکتر واتسون در مسکو

اگر برای قدم زدن در خاکریز Smolenskaya بروید، ممکن است با شخصیت‌های افسانه‌ای «سر آرتور کانن‌دویل» روبه‌رو شوید که درست در کنار سفارت بریتانیا ایستاده‌اند. این شخصیت‌ها براساس واسیلی لیوانوف و ویتالی سولومین، بازیگران نقش هلمز و واتسون در سریال تلویزیونی روسی ساخته شده‌اند. عضو افتخاری فرمان بریتانیا و سال 2007 رونمایی شد. لیوانف در این مراسم گفت: «هر کسی می‌تواند یک بنای تاریخی را تخریب کند؛ اما متحد کردن دو فرهنگ، دو ملت، با یک ایده، کاری نیست که هر کسی بتواند انجام دهد.»

 


مجسمه اوستاپ بِندر در پیاتیگورسک

کتاب‌های طنز «دوازده صندلی» و «گوساله طلایی کوچک» نوشته ایلف و پتروف نویسندگان شوروی جایگاه ویژه‌ای در آگاهی ادبی روسیه دارد. در مجموع، در سراسر کشور 10 بنای یادبود برای اوستاپ بندر، جذاب ترین شیاد و شخصیت داستان «دوازده صندلی» در ادبیات روسیه وجود دارد. بِندر، یک کلاهبردار جذاب و مدبر است، درحالی که پُرانرژی در چارچوب قانون عمل می‌کند، این مجسمه در بلوار گاگارینا، پیاتیگورسک نصب شده است.

 



 


کوچه‌ای از بناهای یادبود شخصیت‌های چخوف در یوژنو ساخالینسک

چند سال پیش، وزیر فرهنگ یوژنو ساخالینسک از ساکنان پرسید که کدام یک از شخصیت‌های ادبی باید به مجسمه تبدیل شوند. مردم این شهر شخصیت‌های جاودانه آنتون چخوف را انتخاب کردند که از ساخالینک دیدن کرد و گزارشی غیرداستانی از آن نوشت. اکنون شخصیت‌هایی از «مردی در قاب، چاق و لاغر» و «بانوی با سگ کوچولو» در یکی از میدان‌های این شهر نزدیک یک مرکز فرهنگی محلی به نام نویسنده، ایستاده‌اند.

 



بنای یادبود دن کیشوت در مسکو

این بنای تاریخی مدرن به نام «شوالیه خطاکار» در پارک هنری Muzeon، بزرگ‌ترین پارک روباز در نوع خود در روسیه واقع شده است. اومسک و یاروسلاول همچنین مجسمه‌هایی از شخصیت مشهور جهانی میگل در سروانتس، نویسنده اسپانیایی دارند.

 



مجسمه‌هایی از شخصیت‌های مرشد و مارگاریتا در مسکو

مجسمه گربه بهموت، کوروویف و وولند که در کتاب معروف بولگاکف آمده‌اند در یکی از محوطه‌های شهر نصب شده‌اند. «مُرشد و مارگاریتا» رمانی روسی نوشته میخائیل بولگاکف است.

 



مجسمه‌ شخصیت های داستانی هافمن در منطقه کالینینگراد

پیش از جنگ جهانی دوم، شهر کالینینگراد بخشی از امپراتوری پروس بود. یکی از مشهورترین ساکنان آن ای‌تی‌ای هافمن، نویسنده و شاعر آلمانی بود. شخصیت‌های داستان‌های او در قالب مجسمه‌های «فندق‌شکن»، «شاه‌موش»، «تامکت مور» و دیگر قهرمانان افسانه‌ای به‌عنوان یادبودی برای این نویسنده باقی مانده است. داستان‌های هافمن بر ادبیات قرن نوزدهم تأثیر زیادی گذاشت و او یکی از نویسندگان اصلی جنبش رمانتیک است.

 



مجسمه گالیور در سن پترزبورگ

«سفرهای گالیور» نام داستانی تخیلی از جاناتان سویفت است که شخصیت این داستان یکی از محله‌های شهر سن‌پترزبورگ را زینت می‌دهد. این مجسمه برگرفته از روح رمان گالیور به تصویر کشیده شده و از پیکره‌های متعدد شخصیت گالیور تشکیل شده است. هرکدام از مجسمه‌ها کوچکتر از دیگری هستند.

 




مترجم: بهاره گلپرور