کمال کتاب‌خوان سریال همسران در یادها می‌ماند



به گزارش خبرنگار ()؛ فردوس کاويانی، بيش از سينما در تلويزيون توانست توانايی‌های بازيگری اش را به نمايش بگذارد و در مجموعه‌های تلویزیونی آن به شهرت برسد.

او با نام اصلی فردوس کاویانی کوثر خیری بازیگری را از سال ۱۳۴۰ و با تئاتر آغاز کرد.

فردوس کاويانی در نقش کمال سریال «همسران» و در دهه پنجم زندگی به اوج شهرت دوران بازیگری‌اش رسید.

او همواره شخصیت‌هایی را بازی می‌کرد که نشانگر دو روی سکه بودند. از یک رو نمايش مهربانی و درآنِ واحد نشان دادن روی ديگر سکه یعنی اخم کردن و جدی بودن را به نمایش می‌گذاشتند.

تمام کسانی که با مقوله بازیگری آشنایی دارند می‌دانند که بازی کردن چنین نقش‌هایی بسیار سخت است و فردوس کاویانی بازیگر چنین نقش‌هایی بود.

مجموعه‌ «همسران» با بازی فردوس کاويانی از شبکه‌ دو به نمايش در آمد. او در اين مجموعه در نقش کمال و مهرانه مهين ترابی در نقش مهين، نقش زن و مردی را بازی می‌کردند که سن بيش‌­تری نسبت به همسايه­‌شان علی با بازی (فرهاد جم) و مريم با بازی (الهام پاوه­‌نژاد) دارند و هر بار مشغله‌­هایی را در کنار يکديگر تجربه می‌کنند.

این مجموعه تلویزیونی که در سال ۱۳۷۳ به کارگردانی بیژن بیرنگ و مسعود رسام ساخته شده بود از همان قسمت‌های اول توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

در همان قسمت نخست که قرار است هر دو همسايه اسباب و اثاثيه‌­شان را بياورند و همزمان کاميون­‌های حمل وسایل به در خانه می‌رسند، کمال با ظاهری عصبانی و در حالی که يقه علی را گرفته، او را تهديد می‌کند اما آن­‌هایی که با بازی‌های فردوس کاويانی آشنایی دارند ، با موقیت شناسایی ديدن اين سکانس يادشان می‌آید که هيچ‌گاه او را در نقشی واقعا جدي يا به عبارت دقيق­‌تر در نقش فردی خشن و عصبی نديده‌­اند. 

کاويانی در اين­‌جا نيز از شگرد بازيگری اش استفاده می‌کند. او حتی عصبانيت را هم با حرکات طنز­آميز بازی می‌کند.  

بعدها در سریال معلوم می‌شود کمال دایی مریم است که مریم از این موضوع خبر ندارد.

در طول قسمت‌های مختلف سریال شاهد این هستیم که بحث‌­های آقا کمال و همسرش مهين بخش ديگری از وجوه بازيگری فردوس کاويانی را به نمايش می‌گذارد.

 آدمی که در ابتدا و با قضاوتی زود­هنگام، بنای مخالفت می‌گذارد اما وقتی با منطق روبرو می‌شود که گاهی همراه با تحکم مهين نيز هست، ناگهان وا می‌دهد و آرام می‌شود.

شخصیتی شیرین که همه چیز دان است آشپزی بلد است و درباره همه چیز تجربه‌های مختلفی دارد.

شخصیتی کتاب خوان که به نظر می‌رسد بیشتر اطلاعاتش را از کتاب‌ها و خواندن مجله و روزنامه به دست آورده است. او گاهی در خواندن کتاب زیاده‌روی می‌کند آن‌چنان که حتی دچار وسواس نیز می‌شود. 

در یکی از قسمت‌ها او لیست بیماری‌هایی را که دارد از داخل کتاب‌های پزشکی بیرون می‌کشد.

در آن قسمت به‌طور وسواس گونه‌ای نسبت به سلامتی خود ناامید شده و حتی فکر می‌کند در حال مرگ است.

همانجاست که صدای مهین در می‌آید و می‌گوید چه کسی به تو گفته کتاب‌های پزشکی بخوانی.

فردوس کاویانی همیشه بازآفرین نقش شخصیت‌هایی شیرین بود.گاهی با آنکه غلو در بازیش می‌دیدی اما همان را هم به عنوان شخصیتش می‌پذیرفتی مانند آن مسئول پذیرش هتل فیلم سگ‌کشی یا آن شخصیت مش مهدی فیلم اجاره‌نشین‌ها همه و همه از او و بازیگری‌اش شخصیتی خاص و به یادماندنی در ذهن مخاطبین سینما و تلویزیون ایران گذاشته است.

کمال همسران شخصیتی ساده ،روان، صمیمی و کتابخوان است که بازیگرش حالا دیگر در میان ما نیست. بازیگری که با اینکه اکثرا نقش‌های ۲ و ۳ بازی می‌کرد اما با یک لبخند شیرین کنار لب همواره در یادها خواهد ماند. روحش قرین رحمت الهی.