مجموعه داستانک«پیشگامان» منتشر شد |



به گزارش خبرنگار  () در بندرعباس، مجموعه داستانک‌های جمع منتخب دانش آموزان  مدارس دخترانه و پسرانه پیشگامان علوی سال تحصیلی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گردآوری و بلافاصله سال ۱۴۰۲ چاپ و منتشر شد.

در پیشانی کتاب به عنوان اهدا آمده است: این اثر از بچه‌های دریایی بندرعباس به همه بچه‌های خوب ایران پیشکش شده است.

این کتاب با نام و یاد خدا آغاز می‌شود. گردآورنده با توکل به خالق هستی، بدون هراس از قضاوت شدن، پس از یک دوره کوتاه نویسندگی، کودکان و نوجوانان را رهنمون می‌سازد تا قلم را برای خلق یک داستانک در انگشتان اندیشه یشان بفشارند و با جمع‌آوری ۲۲ داستانک متفاوت، این اثر را پدید آورده است.

گردآورنده پس از فهرست مطالب، پیشگفتاری آورده و در آن ابتدا داستان را از نگاه «رولان بارت» نویسنده و منتقد فرانسوی تعریف می‌کند و بعد مفصل‌تر  به این موضوع می‌پردازد. ناشر نیز در پیشگفتاری، علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به ادبیات را یک ویژگی درونی آن‌ها تلقی می‌کند و تاکید دارد: کشش و دلبستگی درونی همچنان در این قشر به صورت پررنگ و مشهود است. سرانجام دوران کودکی و نوجوانی را بهترین دوران برای آغاز نوشتن عنوان می‌کند.

از ویژگی ظاهری این کتاب این است که هر داستانک در یک صفحه آمده و در صفحه مقابل آن تصویرش لحاظ شده است. سادگی، تنوع، زیبایی و جذابیت از ویژگی‌های دیگر اين مجموعه داستانک هستند. نگاه جهانی و بین المللی  کودکان و نوجوانان در خلق داستان نیز در نوع خود قابل ملاحظه است. داستان ها نیز گاهی پندآموز، برخی جاها تاریخی، در مقطعی مسائل روز را مطرح می کنند، در جایی از قهرمانان زندگی‌شان نوشته‌اند، روزمرگی را به تصویر کشیده و بعضی وقت ها انسان دوستی و بشر دوستی را آورده و گاهی داستان‌ها بوی مذهب می‌گیرند.

اما به طور کلی؛ این کتاب، نوشتن را در برخی از نوجوانان بنیان نهاده و این اعتماد بنفس و خودباوری را در آن‌ها ایجاد می‌کند که بدون ترس از اشتباه و قضاوت، بنویسند. بدون تردید از این جمع، نویسندگان خلاقی در آینده قلم خواهند زد.

داستان بستنی یخ زده اثر سدنا خلیلی، امید به قلم نیکان ریاضی،  پرنده زخمی نوشته اسرا حاتمی، موتور سواری به کوشش ابوالفضل اسماعیلی، سارا و سینا به نگارش السا عباسی، راز بزرگ از تولیدات آسنا سالاری، روبرتو کارلوس از داستان‌های آیدین عسکری، گاو طاها توسط سایدا جعفری، برادران دوقلو از کارهای امیرعلی پناه بر، خرس کوچولو از آندیا باغستانی، اسپایدرمن قهرمان به کوشش اهورا سلطانی نژاد، دوست داشتن از کارهای نیکا حسن‌زاده، ارتش پادشاه از آثار آراد رزمجویی، کار گروهی نوشته آتریسا موسوی، پایان شب سیاه سپید است به همت ایلیا حمزه‌ای، نیل تنها از کارهای الینا هاشمی‌پور، سگ گمشده محصول خلاقیت آراد حیدری، همکاری حاصل نگرش بهار عادل‌فر،  آرزو داشتن از داستان های مهرسام دژوان، ملکه رازداری باش به اندیشه سید نیروانا سیدی، دنیا سبزیجات از کارهای زهرا ترکمان و  آرزو اِنسلا دوس از آثار سام کشاورزی در این کتاب آورده شده است.

بخشی از کتاب:  پرنده زخمی

نویسنده: اسرا حاتمی

روزی با دوستم در باغ قدم می‌زدیم که ناگهان پرنده زخمی را دیدیم که بالش شکسته بود. احساس کردم جای آن پرنده هستم و درد زیادی را تحمل می‌کنم. به دوستم گفتم: «بیا با هم همکاری کنیم و این پرنده را به دامپزشکی ببریم.» دوستم گفت: «پدرم دامپزشک است و می‌توانیم پرنده را به او نشان دهیم.» خیلی خوشحال شدم و پرنده را در دستانم گرفتم و همراه دوستم نزد پدرش رفتیم. پدر دوستم وقتی پرنده را معاینه کرد، گفت: «حدود یک ماه زمان لازم است تا بال پرنده بهبود پیدا کند و در یک ماه باید خوب از او مراقبت شود.» بعد از اینکه بال پرنده را بستند من مسئولیت مراقبت از پرنده را بر عهده گرفتم. در دلم احساس می‌کردم پرنده هم مانند من خوشحال است.

مرجان هدایت، متولد ۱۳ شهریورماه سال ۱۳۶۴ است. او معلم، شاعر، نویسنده و به اتفاق امیرحسین والا- شاعر، نویسنده و مدیر انتشارات سومیتا و دخترش سومیتا، یک خانواده کاملا فرهنگی و ادبی را شکل داده‌اند.

«پیشگامان»، آخرین اثر مرجان هدایت، در ۵۶ صفحه مصور به تصویر گری سام کشاورزی، گرافیست و طراح جلد احسان ایرانمنش، صفحه آرایی امیرحسین والا، با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۱۱۰ هزارتومانی به کوشش انتشارات «سومیتا» چاپ و منتشر شده است.