ارتباط بین نسلی با نگارش تاریخ صورت می‌گیرد



به گزارش () در همدان، سعید محمدی پنج‌شنبه شب در آئین رونمایی از کتاب «فامنین و نقش‌آفرینان آن به روایت اسناد» با بیان اینکه فامنین شهرستان ادب است، اظهار کرد: این شهرستان با وجود فرهیختگان متعدد باید از لحاظ ظاهر نیز سروسامان بگیرد.

وی با بیان اینکه کشور در شاخص علم و فناوری به طور غیرقابل باوری در حال پیشرفت است، افزود: شهرستانی ندیده‌ام که با این اهتمام در تدوین تاریخ شهرستان، بیش از یک دهه تلاش شود.

قائم مقام معاون اجرایی رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه این کتاب می‌تواند مبنایی برای پژوهش آیندگان در شهرستان باشد گفت: ارتباط هر نسل با نسل دیگر با تاریخ آن نسل شکل می‌گیرد و نگاه به تاریخ به شدت مورد تاکید علما است و بسیاری از علمای ما با وجود برخورداری از علم، مورخ نیز بوده‌اند.

وی تصریح کرد: ارتباط بین نسلی با نگاشت تاریخ صورت می‌گیرد و کسانی که در این زمینه کار می‌کنند در راستای انسجام و همبستگی اجتماعی تلاش کرده‌اند.

محمدی اضافه کرد: ما باید در تاریخ دقت کنیم و بدانیم مردم امروز از کدام رفتار مردم گذشته منزجر یا خشنود بودند و امروز رفتاری از خود انجام دهیم که آیندگان ما را متعلق به آن بدانند. 

وی اظهار کرد: امروز کشور از نظر بسیاری از شاخص‌ها به سمت مثبت شدن می‌رود و وضعیت اقتصادی نیز طبق آمار بدون وعده‌های بیهوده، شاهد شکوفایی است.

قائم مقام معاون اجرایی رئیس جمهور بیان کرد: در برخی از شاخص‌ها از جمله مراودات بین‌المللی و ديپلماسی که در خصوص تعاملات با کشورهای خارجی دارند، وضعیت به خوبی مشخص است.

وی عنوان کرد: در خصوص معیشت و موضوع اقتصاد با توجه به عقب افتادگی‌های سال‌های قبل از بدهی‌های گذشته مبلغ قابل توجهی پرداخت شده است و از این به بعد سهم زیرساخت‌ها پرداخت خواهد شد.

تاریخ دفاع مقدس فامنین نیز نوشته شود

همچنین فرماندار فامنین نیز با بیان اینکه این جلسه به پاس قدردانی از زحمات مؤلف و دست‌اندرکاران تالیف کتاب تاریخ فاخر فامنین است اظهار کرد: تاریخ فامنین با دستان پرتوان یکی از فرزندان و حمایت یکی از فرزندان به تصویر کشیده شده و امیدواریم رونمایی کتاب مطلعی برای حرکت‌های دیگر فرهنگی در شهرستان باشد.

سید روح‌الله حسینی خاطرنشان کرد: چه خوب است تاریخ پرافتخار دفاع مقدس شهرستان نیز نوشته شود زیرا اینها افتخارات این آب و خاک است که امروز بخش گذشته و تاریخی رونمایی و در فرصت‌های بعد شاهد رونمایی از تاریخ معاصر و دفاع مقدس خواهیم بود.

وی بیان کرد: چه خوب است که شهرستان فامنین به عنوان شهرستان ادب فرهنگ و هنر و عفاف و حجاب نامگذاری شود زیرا شهرستانی است که بانوان این شهری است که مردمان آن عفیفانه و با افتخار در آن زندگی می‌کنند.

فرماندار فامنین خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به کتاب و کتابخوانی و نویسندگی توجه جدی دارند و از دیدگاه امام(ره) یکی از شاخصه‌های بارز انسان مومن فرهنگی، اهل کتاب بودن است.

نقش آفرینان اصلی تاریخ شهدا هستند

مولف کتاب فامنین و نقش آفرینان آن به روایت اسناد نیز با بیان اینکه نقش آفرینان اصلی عرصه هستی شهدا هستند اظهار کرد: تاریخ‌سازان این دیار شهدا هستند و ما فقط تاریخ‌نگاری می‌کنیم زیرا شهدا عند ربهم یرزقون هستند که در حوادث تاریخی ما نقش آفرین هستند. 

رضا جلیلی ضمن تاکید بر اینکه تاریخ شهدای این دیار را به قلم بیاورند زیرا نقش آفرینان اصلی عرصه هستی شهدا هستند تصریح کرد: این کتاب در ۱۲ سال و با تلاش سترگ تهیه و تنظیم شده است و این کتاب را باید جلد اول خواند.