برنامه غذایی بهبودی برای بی اشتهایی و اختلالات خوردن


دبلیواگر روی بهبودی کار می کنید، داشتن دانش در مورد نحوه نوشتن یک برنامه غذایی بهبودی برای بی اشتهایی و سایر اختلالات خوردن می تواند فوق العاده قدرتمند باشد. در این پست وبلاگ، نگاهی مفصل به آنچه در برنامه غذایی ریکاوری خود نیاز دارید، زمانی که به آن نیاز دارید و نحوه برنامه ریزی برای آن خواهیم انداخت.

چه زمانی برای بی اشتهایی و سایر اختلالات خوردن به برنامه غذایی بهبودی نیاز دارید؟

قطعا زمان و مکانی برای برنامه غذایی برای بی اشتهایی و تمام اختلالات خوردن وجود دارد. در شروع سفر بهبودی داشتن یک برنامه ساختارمندتر می تواند احساس امنیت داشته باشد و اعتماد به نفس را به ارمغان بیاورد. بعداً در دوران نقاهت، زمان آن فرا رسیده است که به نشانه های درونی خود اعتماد کنید و در مورد غذا انعطاف پذیرتر باشید. در وسط این فرآیند، ناحیه خاکستری قرار دارد. زمانی که می خواهید شروع به آزمایش کنید و بدون برنامه غذایی خود غذا بخورید، اما یک راهنمای تقریبی می تواند مفید باشد.

به عنوان یک متخصص تغذیه اختلالات خوردن، ممکن است فکر کنید که من مقدار زیادی از زمان خود را صرف نوشتن برنامه های غذایی می کنم. می کنم و نمی کنم. هدف من این است که شما را توانمند کنم تا بتوانید خودتان این کار را انجام دهید. من اینجا هستم تا حمایت کنم، تشویق کنم و تأیید کنم که شما این کار را درست انجام می دهید. من آموزش و مهارت ها را برای شما فراهم می کنم تا خودم را بیکار کنم!

هدف از برنامه غذایی بهبودی چیست؟

این یک سوال کلیدی است. اگر برنامه غذایی باید به شما کمک کند که به اندازه کافی غذا بخورید، راهنمایی در مورد تعادل در وعده های غذایی و شروع روتین انجام دهید؟ سپس این برای تلفن های موبایل مفید است. اگر برنامه غذایی برای کمک به غذا خوردن در وعده های غذایی، جلوگیری از نوسانات گرسنگی و کار بر روی کاهش پرخوری وجود دارد، این نیز مفید است. اگر برنامه غذایی مانع از گوش دادن به نشانه های گرسنگی یا خوردن خود به خود چیزی شود، سود کمتری خواهد داشت. من اغلب برنامه غذایی را به عنوان نان و کره چیزی که می خورید توصیف می کنم. شما می توانید مواد اضافی را نیز اضافه کنید زیرا غذا فقط یک ماده غذایی نیست. همچنین لذت، اجتماعی شدن و خاطرات را برای ما فراهم می کند.

انواع مختلفی از اختلالات خوردن وجود دارد که می تواند به رویکردهای درمانی متفاوتی از جمله برنامه غذایی نیاز داشته باشد. این یکی از دلایلی است که همکاری با یک متخصص تغذیه در زمینه اختلالات تغذیه می تواند بسیار مهم باشد.

دلایلی که برنامه غذایی اختلال خوردن می تواند مفید باشد:

  • در طول روز به اندازه کافی اسپرید نمی خورید. این ممکن است به این معنی باشد که شما اکثریت مصرف خود را در یک قسمت از روز می خورید.
  • شما در چرخه محدودیت پرخوری هستید و در روز احساس گرسنگی می کنید.
  • شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که نیازهای تغذیه ای خود را برآورده می کنید.
  • شما در خوردن وعده های غذایی و غذای مشابه هر روز گیر کرده اید.
  • شما قوانین غذایی دارید که مانع خوردن شما می شود.
  • شما در حال بحث و جدل با دیگران هستید که چه چیزی بخورید و چه زمانی آن را بخورید.
  • برای خوردن نیاز به اجازه دارید.

ممکن است برای بی اشتهایی به یک برنامه غذایی تخصصی تری برای بهبودی نیاز داشته باشید اگر:

  • شما در بیمارستان هستید یا خیلی زود بهبود می‌یابید، در این صورت برنامه غذایی شما تجویزی‌تر خواهد بود.
  • در حال کاهش وزن یا عدم بازگشت وزن با سرعت معقولی هستید.
  • قاعدگی خود را از دست داده اید و/یا آمنوره هیپوتالاموس دارید.
  • شما در تلاش هستید که به اندازه کافی غذا بخورید، نگران پرخوری هستید و با گروه های غذایی خاصی مبارزه می کنید.
  • شما در حال بحث و جدل با دیگران هستید که چه چیزی بخورید و چه زمانی آن را بخورید.
  • شما در حال تغذیه با لوله یا نوشیدنی های مکمل غذایی هستید.
  • شما شرایط پزشکی دیگری نیز دارید، به عنوان مثال دیابت یا بیماری کلیوی یا در معرض خطر سندرم تغذیه مجدد هستید.

در این مقاله قرار نیست روی این برنامه های غذایی تخصصی تر تمرکز کنیم. اگر در گروه‌های فوق قرار می‌گیرید، لطفاً با یک تیم متخصص روی برنامه غذایی فردی خود برای بی‌اشتهایی عصبی کار کنید.

چگونه یک برنامه غذایی بهبودی اختلال خوردن برای بی اشتهایی و اختلالات خوردن بنویسیم

یک برنامه غذایی اختلال خوردن باید طیف متعادلی از تمام مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن برای سلامتی و همچنین التیام و تغذیه را فراهم کند. اگر نیاز به بازگرداندن وزن دارید، نیازهای انرژی شما بیشتر خواهد شد که ممکن است به این معنی باشد که 1.5 تا 3 برابر شخص دیگری نیاز دارید. به یاد داشته باشید که این برای یک فصل است و برنامه غذایی شما می تواند در طول دوره بهبودی تنظیم شود.

اگر در حال کار بر روی عادی کردن مصرف غذا یا توقف پرخوری هستید، ممکن است به اندازه‌ای که در بالا توضیح داده شد، نیاز نداشته باشید. وعده‌های غذایی منظم و میان‌وعده‌ها، خوردن به اندازه کافی، با تعادل گروه‌های غذایی، تمرکز اصلی شما خواهد بود.

قانون 3 برای برنامه ریزی وعده غذایی اختلال خوردن

در حالی که من قوانین غذایی را دوست ندارم، این یکی بیشتر راهنمایی است که به خوبی کار می کند و به راحتی قابل یادآوری است.

3 وعده غذایی

3 میان وعده

هر 3 ساعت غذا بخورید

بنابراین این می تواند شبیه به این باشد:

صبحانه ساعت 7 صبح

میان وعده ساعت 10 صبح

ناهار ساعت 12:30 شب

میان وعده ساعت 15:30

شام ساعت 6-7 بعد از ظهر

میان وعده ساعت 9 شب

بنابراین، بسته به کاری که در روز انجام می دهید، می توانید ببینید که سیال است. خوردن همه وعده های غذایی و میان وعده ها، هر اتفاقی که در روز می افتد، هنوز کلیدی است. بنابراین اگر یک میان وعده را از دست دادید، به سادگی آن را به یک وعده غذایی اضافه کنید یا در صورت امکان میل کنید.

چرا میان وعده ها در بهبود اختلالات خوردن ضروری هستند:

اغلب وقتی با مشتریان کار می کنم، آنها از ایده تنقلات راضی نیستند. این می تواند به این دلیل باشد که آنها به تنقلات عادت ندارند، آنها تنقلات را به عنوان “غذای بد” می بینند یا فقط احساس می کنند که غذای زیاد است. برخی از مردم می گویند “اما من همیشه می خورم”. این در واقع بخشی از موضوع است. ما می خواهیم بدن شما احساس امنیت کند. دانستن اینکه مصرف مواد مغذی کافی در نقاط منظم روز به این امر کمک می کند. تنقلات را به عنوان وعده های غذایی کوچک ببینید، آنها می توانند شامل همه غذاها باشند.

ایجاد تعادل بین گروه های غذایی در میان وعده ها نیز ایده خوبی است. سعی کنید یک میوه/سبزیجات را با یک پروتئین، یک میوه/سبزیجات را با کربوهیدرات یا یک پروتئین را با یک غذای کربوهیدراتی ترکیب کنید.

در دوران نقاهت چه غذاهایی بخورم؟

مهم است که در هر وعده غذایی تعادلی از گروه های غذایی داشته باشید. اینجاست که هرم غذایی بازیابی می تواند مفید باشد.

در هر وعده غذایی مطمئن شوید که:

  • کربوهیدرات ها 1/2-1/3 بشقاب خود را پر کنید. این بستگی به جایی دارد که شما در حال بهبودی هستید. برای ترمیم وزن و ریکاوری پریود به مواد غذایی بیشتر یا انرژی زا نیاز دارید. همچنین داشتن طیف وسیعی از کربوهیدرات های مختلف در طول روز و هفته بسیار مهم است. لازم نیست همه آنها غلات کامل باشند، در واقع بسیاری از غذاهای با فیبر بالا می توانند در مراحل خاصی از بهبودی بسیار سیر کننده باشند. نان، ماکارونی برنج، غلات، غلات صبحانه، سیب زمینی، روتی، چاپاتی همه به حساب می آیند. سبزیجات نشاسته ای مانند ازگیل و کدو، یا عدس و لوبیا اینطور نیستند.
  • پروتئین 1/4-1/3 بشقاب خود را پر کنید. گوشت، ماهی، عدس، لوبیا و حبوبات، تخم مرغ، توفو، تمپه، سویا، هوموس، پنیر، لبنیات، آجیل و دانه‌ها در این گروه قرار دارند. پروتئین برای ماهیچه ها، هورمون ها، آنزیم ها و برای ترمیم سلول ها کلیدی است. دوباره روی تنوع کافی در روز و هفته تمرکز کنید.
  • چربی ها برای سلامت مغز، هورمون ها، عایق کاری و محافظت از اندام های داخلی نیز مهم است. همچنین طعم غذا را نیز بیشتر می کند. روی چربی های سلامت قلب مانند روغن زیتون، روغن کلزا، زیتون، آووکادو، آجیل، دانه ها، شکلات تلخ تمرکز کنید. ما همچنین به طیف وسیعی از چربی ها نیاز داریم، بنابراین به برخی از چربی های اشباع شده نیز کاملا مجاز است.
  • میوه و سبزیجات. این موارد در روند ترمیم وزن اهمیت کمتری دارند. اما بعداً در بهبودی و در بهبودی پرخوری/پرخوری می‌خواهیم به اندازه کافی از آنها بخوریم. 1 تا 2 وعده در هر وعده غذایی و 1 سهم در برخی میان وعده ها نیز هدف قرار دهید.
  • غذاهای روزانه. برای سلامت استخوان ها، سیستم عصبی و قلب شما مهم است که این موارد را ۲ تا ۴ بار در روز داشته باشید. لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر است. اگر لبنیات نمی خورید، می توانید جایگزین های گیاهی داشته باشید، اما بررسی کنید که این مواد با کلسیم غنی شده اند. نیازی به استفاده از محصولات رژیمی یا نسخه های کم چرب آن نیست. ممکن است به شما توصیه شود در شروع بهبودی شیر کامل بیشتری مصرف کنید زیرا این می تواند به سطح فسفات خون شما کمک کند.

هرم غذایی بازیابی

این یک راهنمای تصویری عالی برای نشان دادن گروه های غذایی اصلی است که باید در هر وعده غذایی گنجانده شود (پایین هرم)، آنها غذاهایی که باید روزانه مصرف کنید و آنهایی که باید مراقب آنها باشید.

تصویر راهنمای غذای واقعی که در برنامه های غذایی بهبودی برای بی اشتهایی و اختلالات خوردن استفاده می شود.
هارت، اس.، مارنان، سی.، مک مستر، سی. و همکاران توسعه راهنمای غذایی “بازیابی از اختلالات خوردن برای زندگی” (راهنمای غذایی واقعی) – یک هرم غذایی برای بزرگسالان مبتلا به اختلال خوردن. J Eat Disord 6، 6 (2018). https://doi.org/10.1186/s40337-018-0192-4

سوالات متداول:

چقدر کالری نیاز دارم؟

هیچ عدد مشخصی وجود ندارد زیرا همه بدن ها متفاوت هستند. نکته کلیدی این است که شروع کنید و پیشرفت خود را مرور کنید. اینجاست که کار با یک متخصص تغذیه می تواند بسیار مفید باشد. کالری فقط یک راهنمای تقریبی است و فقط انرژی مصرفی شما را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که تامین تمام نیازهای غذایی شما چقدر کلیدی است.

سهم چیست؟

توصیه‌های کلی در مورد وعده‌های غذایی را می‌توانید در پشت بسته‌های غذا بیابید یا می‌توانید به راهنمای مصرف آنلاین از منابع معتبر نگاه کنید. با این حال در طول ترمیم وزن، برنامه غذایی بی اشتهایی شما ممکن است نیاز داشته باشد که اندازه وعده های شما بزرگتر باشد. در حالی که این می تواند نگران کننده و طاقت فرسا باشد، برای همیشه نیست. این یک مرحله است و بعداً در دوران ریکاوری می‌توانید تنظیماتی را در بخش‌های خود انجام دهید.

چه زمانی باید برنامه غذایی اختلال خوردن را کنار بگذارم؟

این بستگی به محل بهبودی شما دارد. در ابتدا ممکن است لازم باشد برای مدتی در برنامه غذایی بهبودی خود برای بی اشتهایی و اختلالات خوردن باقی بمانید. هنگامی که وزن شما ثابت است، هرگونه پرخوری و سایر رفتارها برطرف می شود، احتمالاً آماده هستید که روی غذاهای ترسناک و انعطاف پذیری در غذا خوردن خود کار کنید. به یاد داشته باشید که هدف بلندمدت این است که برنامه غذایی دقیقی نداشته باشید، بلکه به طور منظم، متعادل غذا بخورید و در خوردن همه غذاها آزاد باشید!

می توانید راهنمای برنامه غذایی رایگان من را از اینجا دریافت کنید.

راهنمای برنامه غذایی رایگان برای بهبودی اختلال خوردن