بکت و شکسپیر مورد علاقه اهل تئاتر



به گزارش خبرنگار  ()؛ در روزهای اخیر تئاترهای اقتباسی بسیاری بر صحنه‌های تهران در حال اجرا هستند. هر یک از آن‌ها با داستانی متفاوت و روایتی خاص، رنگ و لعابی نو به هنر نمایش می‌دهند. در این گزارش به سه تئاتر اقتباسی پرداخته‌ایم و بازیگران و داستان آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

کاش می شد یه دقیقه چشم هامون رو ببندیم و به بچگیمون برگردیم

فروش بلیت نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» آغاز خواهد شد. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی نیما گودرزی است که با نیم نگاهی به کتاب ماراساد و شاه لیر ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

نمایش ماراساد شاه لیر را شکار می‌کند ترکیبی از ماراساد و شاه لیر می‌باشد که در فضایی کارگاهی و تجربی به صورت جهان اگزیستانسیالیسم با روایت‌های انسان مدرنیته در جهان کنونی به تصویر کشیده می‌شود.

لازم به ذکر است تنهایی بشر امروز و ایجاد شکاف بین او و احساس‌های ناب انسانی باعث چنین شرایط دهشتناکی می‌شود.

محمد صادق اسدی، شاهین ‌بامداد، دانیال ‌حسن ‌نیا، نیلوفر ‌ذوالفقاری، فاطمه ‌رحمتی، الهام ‌زارعی، نیما ‌گودرزی و ساحل ‌نامور بازیگران این نمایش هستنذ.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به لیدا چاردولی دستیار کارگردان، جواد تفتی فراشاه مدیر صحنه، زهرا ‌جوکار ‌دهوئی منشی صحنه و رضا خضرایی طراح نور اشاره کرد.

نمایش «ماراساد شاه لیر را شکار می کند» از 9 تا 25 مهر در تالار حافظ روی صحنه خواهد رفت.

نمایشی اقتباسی با کارگردان خارجی

فروش بلیت نمایش «در انتظار گودو» آغاز خواهد شد. این نمایش به نویسندگی ساموئل بکت و کارگردانی آلین رزماین است که با نیم نگاهی به نمایشنامه با همین نام ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

در انتظار گودو معرف همه است اما زمانی که وارد مباحث روانشناسی و فلسفی می‌شود ماجرا از آنچه بوده فراتر می‌رود این اجرا آنیما و آنیموس می‌باشد انسانی که منتظر گودویی است که گودویش اورا به انتظاراتش سوق می‌دهد انسان ناخودآگاه از انفعال انتظار خارج شده و درونأ برای بقاء مبارزه ‌می‌کند

الهه ‌لاری، علی ‌طبیبی، رها ‌بنائیان، آرمین ‌افتخار ‌زاده، مریم ‌فرجاد، مبینا ‌کلاته و علی حیدری بازیگران این نمایش هستنذ.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به فرهاد قائمی مهدوی مدیر اجرایی، بهزاد نیک ورز عکاس، مریم ‌غلامی لباس و الهه ‌لاری موسیقی اشاره کرد.

نمایش «در انتظار گودو» از 10 تا 25 مهر در تالار مولوی روی صحنه خواهد رفت.

تقابل نیروی زمینی و جادوی مرگ

فروش بلیت نمایش «عروسی خون» آغاز خواهد شد. این نمایش به نویسندگی فدریکو گارسیا لورکا و کارگردانی قطب‌الدین صادقی ساخته شده است.

در خلاصه این نمایش آمده:

هشتاد و سومین نمایش «گروه هنر»، عروسی خون اثر فدریکو گارسیا لورکاست که یک تراژدی مردمی درباره زنان، در فضا و با زبانی شاعرانه، و الهام گرفته از رویدادی واقعی در اسپانیای دهه‌ی بیست است. این اثر بسیار فراتر از یک درگیری خانوادگی، به ستایش پاکی و عشق آزادی می‌پردازد، و با پرداختن به سرنوشت زنانی که مرکز اراده، شور، شهامت، خرد و رنج‌ها هستند، می‌خواهد تاکید کند چگونه «نیروی زندگی» از هر نظر تواناست تا در برابر «جادوی مرگ» و هجوم سنت‌های دست‌وپاگیر، همواره طغیان و پایداری کند.

هانا استیفایی، رها اصغری، زاهد برزگر، دانش خورشیدی، حامد دلیریان، الهه رنجبری، آرمین رضایی‌نیا، ساناز ساعدی، علی فغانی، پیمان فلاحی، فروزان محمدزاده و صادق مرادی بازیگران این نمایش هستند.

از دیگر عوامل این تئاتر می‌توان به فرشید حیدری طراح صحنه، نیوشا صادقان طراح لباس، کیوان اسماعیلی طراح گرافیک و صدا، کوروش برزی عکاس، مصطفی یگانه مدیر صحنه و رها اصغری منشی صحنه اشاره کرد.

نمایش «عروسی خون» از 4 مهر تا 10 آبان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.