توزیع کتاب در مناطق حاشیه‌ای شهرها و مناطق‌ روستایی سیستان و بلوچستان



عباس شهرکی در گفتگو با خبرنگار () در زاهدان، درباره نحوه توزیع کتاب و اولویت بندی ها گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان بر اساس اهداف وزارتخانه، مراکز مذهبی و فرهنگی در حاشیه شهرها، روستاها و عشایر را در اولویت قرار داده و به آنها کتاب اهدا می کند.

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در مورد چگونگی تهیه کتابها افزود: کتب از دو منبع وزارتخانه و خرید کتاب از مولف، تهیه می شود. به دلیل محرومیت اقتصادی در بسیاری از مناطق استان از طریق رایزنی با معاونت فرهنگی وزارتخانه کتاب به استان اختصاص می یابد.

شهرکی بیان کرد: با توجه به پراکندگی و وسعت استان لازم است این کمک های فرهنگی افزایش یابد و چه بسا موسسات خیریه هم به مسائل فرهنگی ورود کرده و توزیع کتاب در مناطق محروم و دور افتاده از مراکز فرهنگی استان را در برنامه های خود قرار دهند. 

 وی عنوان کرد: دومین راه تامین کتاب، خرید نقدی از مولف با ۳۰ درصد تخفیف است. در این روش با هدف ایجاد انگیزه و تشویق نویسندگان و محققین بومی به چاپ کتاب و جلوگیری از تعطیلی صنعت چاپ در استان، چهار محور چاپ در استان، ناشر بومی، نویسنده بومی و موضوع بومی در اولویت قرار دارد. 

شهرکی ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیارد ریال ( ۹۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات وزارتخانه و یک میلیارد ریال از اعتبارات استانی) و امسال تاکنون سه میلیارد ریال اعتبار به خرید کتاب اختصاص یافته است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در خصوص نحوه توزیع کتاب گفت: این کتاب ها بسته به موضوع کتاب به ادارات و اماکن فرهنگی و آموزشی مانند زندان، مدارس حاشیه شهر، اردوهای راهیان دور، زوار پاکستانی، اعطا می‌شود.

شهرکی افزود: با توجه به اینکه فرهنگ ایران اسلامی مورد تهاجم عامدانه سایر فرهنگ ها قرار گرفته است و همجواری سیستان و بلوچستان با دو کشور پاکستان و افغانستان و احتمال خطر اشاعه افکار افراطی و خشونت طلبانه در برخی مناطق مرزی که متاسفانه عده ای هم در داخل به این چالش ها دامن می زنند، ترویج فرهنگ کتابخوانی و ایجاد بستر توسعه کتابخانه در دورترین نقاط استان الزامی ست و این راه کم هزینه ترین مقابله با این میهمانان ناخوانده فرهنگی است.

وی با توجه به میزان حاشیه نشینی در زاهدان گفت: از آنجا که قریب ۴۰ درصد ساکنان زاهدان حاشیه نشین هستند ما تلاش داریم کتابخانه های بیشتری در مساجد، مدارس و مراکز فرهنگی و موسسات دولتی و خصوصی ایجاد شود.

وی افزود: هنرمندان و پژوهشگران از جمله اقشاری هستند که به دلیل گرانی کتاب توان خرید همه کتاب های مورد علاقه خود را ندارند و ما با اهدای کتاب های تخصصی، درصدد هستیم تا زمینه به روز کردن دانش آنها را فراهم کنیم.