زبان فارسی، زبان فرهنگ و زندگی است


به گزارش خبرنگار ()، ضیافت شام دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و محفل دیدار و گفت‌وگوی دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی و  جمعی از اهالی قلم با فارسی‌آموزان و مدرسان زبان فارسی از کشورهای ترکیه، یونان، چین، رومانی، لبنان، پاکستان،سوریه و ترکمنستان شامگاه یکم شهریور با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا قزوه نویسنده و شاعر معاصر، ناصر فیض، شاعر و طنز پرداز، مریم یوسفی و راضیه تجار از نویسندگان کشورمان و سیدعلی موسوی‌زاده، مدیر ارزیابی و نظارت بنیاد سعدی، در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با جمعی از اهالی قلم، فارسی‌آموزان و مدرسان زبان فارسی از کشورهای ترکیه، یونان، چین، رومانی، لبنان، پاکستان،سوریه و ترکمنستان، گفت: بسیار خوشحال هستم که در جمع اساتید و دانشجویان و فرهیختگان کشورهای مختلف هستم و از هم‌صحبتی و قرارگرفتن در چنین محفل گرم و صمیمی لذت می‌برم. این ضیافت شام بهانه‌ای است برای برقراری ارتباط نزدیک استادان، شاعران و نویسندگان خوب و نامدار ایرانی و فارسی‌آموزان کشورهای مختلف که با علاقه‌مندی به یادگرفتن زبان فارسی به ایران آمدند.

وی با بیان اینکه زبان، گویه و نشانه تفکر است، افزود: زبان صرفا کلماتی نیست که روی اشیا و افراد می‌گذاریم و به عنوان نامگذاری از آن یاد می‌کنیم بلکه زبان شیوه فکر کردن و زندگی کردن است. علاوه بر زبان مادری، آموختن یک زبان جدید، یعنی آشنا شدن با شیوه زندگی، شیوه تفکر و به طور کل یک فرهنگ تازه و جدید است. اکنون شما زبان‌آموزان زبان و ادبیات فارسی در جلوی یک پنجره تازه ایستاده‌اید. پنجره‌ای که می‌توانید از آن به سوی یک جهان تازه نگاه کنید. در این جهان تازه برای حال و احوال انسان‌های مختلف ادبیات، شعر و داستان‌ وجود دارد. انسان امروزی اگر  غمگین باشد ادبیات معاصر می‌تواند همراه او باشد. انسان با خواندن شعر دلش از ناراحتی و افسردگی پاک می‌شود. فرهنگ غنی و با قدمت ایران، همدل انسان‌هایی با احوالات و روحیات مختلف است که با خواندن ادبیات کهن و معاصر امروزی دچار دگرگونی می‌شود. به شما زبان‌آموزان فارسی تبریک می‌گویم که زبان و ادبیات فارسی را برای یادگیری انتخاب کرد‌ه‌اید.این انتخاب‌‌ها می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.

احمدوند اضافه کرد: شما زبان‌آموزان فارسی پشیمان نخواهید شد از اینکه عمر خود را برای یادگیری زبان فارسی صرف کرد‌ه‌اید. زبان و ادبیات فارسی می‌تواند برای شما لحظات بسیار خوبی را بسازد؛ می‌تواند دانسته‌های شمارا نسبت به جهان پیرامونی زیاد کند و در زندگی به شما کمک کند.

 




معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواندن شعر را یکی از بزرگترین لذت‌های زندگی‌اش عنوان کرد و گفت: در تلفن همراه شخص‌ بنده دیوان تعدادی از شعرا وجود دارد. وقتی از کارهای روزانه خسته می‌شوم یک شعر از دیوان‌های موجود در گوشی تلفن همراهم را انتخاب می‌کنم و می‌خوانم. خواندن شعر حالم را تغییر می‌دهد و خستگی از تنم خارج می‌شود. در واقع همین شعر خواندن‌ها روز من را می‌سازد و حالم را از حالت افسردگی به شکل مثبت و پرانرژی تغییر می‌دهد. شما زبان‌آموزان فارسی نعمت بزرگی همچون زبان و ادبیات فارسی در دست دارید و می‌توانید یک شعر خوب یا داستان بخوانید از این جهت  به شما تبریک می‌گویم. امید است بتوانید این شیرینی و حلاوت زبان فارسی را با هم‌وطنان کشور خود تجربه کرده و بچشید و آنها را ترغیب و تشویق به یادگیری زبان و ادبیات شیرین فارسی کنید.

احمدوند تصریح کرد: هزاران نفر در کشورهای مختلف جهان، زبان فارسی می‌آموزند و حتما جهت یادگیری زبان فارسی مراجعه به کشور ایران خواهند کرد و یادگیری زبان فارسی مورد توجه بیشتری از مردم کشورهای مختلف قرار خواهد گرفت زیرا زبان فارسی، زبان فرهنگ و زندگی است. زبان فارسی زبان بین انسان‌هاست.

وی در سخنان پایانی یادآورشد:  باید از بنیاد سعدی در ازای تلاش ویژه‌ای که برای آموزش زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف می‌کند و  از هیچ تلاشی فروگذار نیست تشکر کرد. امید است که از برگزاری این محفل‌های گرم و صمیمی و ایجاد ارتباط و گفت‌وگو به جایی برسیم که روز به روز بر زبان‌آموزان فارسی در سراسر جهان افزوده شود. امیدوارم پس از اتمام دوره‌های آموزشی زبان و ادبیات فارسی در ایران بتوانید به زبان فارسی مسلط شوید و به‌خوبی حرف بزنید و روزی فرارسد که به عنوان مهمان به کشور شما بیایم و شما از جاذبه‌های کشور خود به زبان فارسی برای من صحبت کنید و آثار خوب آموزش زبان فارسی به زبان مادری کشور خودتان ترجمه و منتشر شود. امیدوارم شما بتوانید پس از تسلط بر زبان فارسی به یک داستان‌نویس و یا شاعر خوب تبدیل شوید و شعر فارسی معاصر را برای مخاطبان خود بخوانید.

وی تاکید کرد: در دیدار اعضای دومین مجمع بین‌المللی زبان فارسی با رهبر انقلاب مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند هرکس به معارف بشری علاقه‌مند باشد، باید برای زبان فارسی ارج و مرتبه‌ای خاص قائل باشد؛ زیرا این زبان پرظرفیت، شیرین، رسا وزیبا توانسته است بخش عظیمی از مناطق جغرافیایی جهان را تحت تسلط و سیطره معنوی خود درآورد، بانفوذ معنوی، کارآیی،شیوایی و قدرت بلاغت خود را در دل ملت‌ها جا بازکند و برای آنان فرهنگ، دین، معرفت و تمدن به ارمغان آورد.