مطالعه و آگاهی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارد



به گزارش خبرنگار ()  در ارومیه، رضا مهرافروز ظهر دوشنبه در جلسه تفاهمنامه همکاری که مابين اداره كل كتابخانه‌های عمومی و کمیته امداد امام خمینی (ره) استان آذربایجان‌غربی منعقد شد، با اشاره به نقش مطالعه و آگاهی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: 193 هزار نفر در استان، تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) هستند؛ با توجه به اینکه از این تعداد، 27 هزار نفر دانش آموز و یک هزار و 200 نفر دانشجو هستند؛ انعقاد این تفاهم‌نامه گامی مؤثر در راستای افزایش معلومات عمومی، ارتقاء سطح دانش و در نتیجه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نسل جوان خواهد بود.

وی ادامه داد:  مطالعه و کتابخوانی از نیازهای اساسی جامعه است و امیدواریم در چهارچوب این تفاهم‌نامه و با اقدامات و برنامه‌های سازماندهی شده و هدفمند، عموم مردم به ویژه نسل جوان را به سوی مطالعه و کتابخوانی سوق دهیم.

مهرافروز گفت:  انجام امور تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی، همکاری‌های مشترک فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، همکاری در برگزاری فعالیت‌ها و جشنواره‌های فرهنگی از قبیل جشنواره ملی رضوی، مسابقات کتابخوانی، مقاله‌نویسی، جلسات نقد و بررسی کتاب و … از مفاد این تفاهم‌نامه می‌باشد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی نیز ضمن تأکید بر لزوم فراهم کردن بستر مطالعه برای عموم  مردم و اقشار جامعه گفت: کتابخانه‌های عمومی، پاتوقی فرهنگی، اجتماعی و هنری برای تمامی اقشار هستند و ضمن ارائه خدمات مختلف فرهنگی – اجتماعی، زمینه آشنایی عموم مردم به ویژه نسل جوان را با هویت ملی و  فرهنگی فراهم می‌آورند.  

وی ضمن اشاره به اینکه برقراری عدالت فرهنگی از اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی است، گفت: به دلیل کمبود امکانات فرهنگی-اجتماعی در مناطق محروم، اجرای برنامه‌های کتاب محور نقش مؤثری در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی، ایجاد عادت به مطالعه و تربیت نسل کتابخوان خواهد داشت.

معصومی گفت: کتابخانه‌های عمومی با طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی ترویجی و کتاب محور، درصدد رفع محرومیت‌های فرهنگی و اجتماعی، تسهیل دسترسی به منابع خواندنی، نشاط آفرینی و … در مناطق کم برخوردار  هستند؛ تعامل و هم افزایی دو سازمان  در زمینه‌های مرتبط، در تقویت فرهنگ کتابخوانی و نهادینه کردن آن به عنوان یک ارزش اجتماعی نقش مهمی دارد.