مهم‌ترین مسائل فرهنگی ایلام احصا و برای طرح به رئیس‌جمهوری تدوین شود



به گزارش ‌() در ایلام، آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدسبحان حسنی، معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام، علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مسئولین و مدیران برگزار شد.
 
در این آیین احمد‌وند گفت: در دوران دفاع مقدس همین مردم استان ایلام جنگ را مدیریت کردند. حجم محرومیت استان ایلام در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری قابل انکار نیست، حتی به نسبت سایر استان‌ها فاصله‌ای محسوس وجود دارد، مدیران استانی می‌توانند بخشی از این عقب‌افتادگی‌ها را پیگیری کنند.
 
احمدوند با تاکید بر اینکه باید همین منابع محدود را مدیریت کرد که در جای درست هزینه شود، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم اولویت‌ها و پیشنهاد‌های اهالی فرهنگ و هنر استان ایلام احصا و تدوین تا در سفر آینده ریاست محترم جمهوری به استان ایلام مطرح شود.

 

در ادامه محمدسبحان حسنی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام اظهار کرد: بی‌شک مطالباتی از گذشته تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر استان وجود دارد و در شرایط فعلی نیازمند توجه ویژه‌ای است.
 
وی با اشاره به اینکه امیدواریم به‌دنبال سفر یک روزه معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد توجه بیشتری به حوزه فرهنگی استان باشیم و ره‌آورد این سفر زمینه رضایتمندی اقشار مختلف مردم و اصحاب فرهنگ و هنر شود، تاکید کرد: استان ایلام دارای یک فرهنگ کهن است، فرهنگ ایلام آمیخته با فرهنگ و تمدن اسلامی است و همه برای پاسداشت این فرهنگ کهن و غنی که در استان ایلام وجود دارد مسوول

هستیم.

 

علی هوشمند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ضمن تقدیر از تلاش‌های حوزه معاونت فرهنگی این اداره کل در حوزه‌های مختلف به‌ویژه برگزاری جایزه کتاب سال، گفت: آیین اختتامیه ششمین دوره جایزه کتاب سال استان دارای اهمیت است و امید‌واریم هفتمین دوره این رویداد، سال آینده برگزار شود.

ششمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، معاونت‌ امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه فرهنگی هنری اقلیم هشت ایلام با اعلام برگزیدگان و شایستگان تقدیر و اهدا لوح سپاس و جوایز نقدی، به پایان رسید.

 

نتایج داوری ششمین دوره جایزه کتاب سال استان ایلام به شرح زیر است:
آثار برگزیده:
در بخش علوم خالص(فیزیک)
گروه‌های لی و جبرهای لی برای فیزیکدانان تالیف نویسندگان آشوک داس و سوسامو اکوبو ترجمه: مسعود صیدی و مریم قپانوری

ادبیات (نثر کردی) 

نوور سییه نوشته ی: عه‌لی حاته‌می

شعر کردی

 نیاده وه رم م بنچینه م حه واسه سروده: حدیث حیدربیگی

بخش کودک و نوجوان

خواب ماهی قرمز سروده: اسلام انصاری‌فر

آثار شایسته تقدیر

بخش علوم کاربردی(مهندسی کامپیوتر)بحران فناوری اطلاعات: هوشمندسازی مدیریت بحران در مهندسی نرم افزار: مدل ها، روش ها الگوها تمرینات مطالعات موردی تالیف سرگئی وی.زیکوف ترجمه: ساسان سلطانی

بخش ادبیات

نثر معاصر یک کام گیلاس می خواهی؟ نوشته: ستاره خورشید

شعر معاصر

کبریت می کشم به تمام فتیله ها سروده: سمیه رستم‌پور

عشق زاده سروده: خدیجه نصیری

بخش متون قدیم

دیوان کامل شاکه و خان منصور تصحیح: محمدعلی قاسمی

بخش تاریخ و جغرافیا

شکارچی گوش بُرها (خاطرات سردار رشید اسلام شهید حاج یادگار امیدی فرمانده اطلاعات عملیات ۱۱امیرالمومنین (ع) تالیف: محمدعلی قاسمی)