کارگروه تدوین لایحه جامع صنعت چاپ تشکیل می‌شود


به گزارش ()، نشست هم‌اندیشی روسای اتحادیه‌های چاپ کشور، صبح امروز (چهارشنبه 28 دی‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای اتحادیه‌های چاپ خراسان رضوی، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و جمعی از فعالان صنعت چاپ کشور در اتاق جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی با اشاره به اتفاق‌های خوبی که طی دو سال اخیر در تهران و شهرستان‌ها در بحث چاپ رخ داده است، گفت: بخش زیادی از کارها و فعالیت‌هایی که انجام شده با تلاش همه مسئولان و صنف محقق شده است و امیدوارم با کمک وزارت ارشاد به جایگاه واقعی خود در صنعت برسیم، البته مدیرکل دفتر چاپ و معاون فرهنگی نیز همواره در این مسیر همراه ما بودند.
 
وی افزود: طبق گفته‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شب گذشته باید هر چه زودتر کارگروهی برای تدوین لایحه جامع حل مشکلات و دغدغه‌های فعالان صنعت چاپ آماده کنیم و شاهد باشیم که در 11 شهریور سال آینده بخش عمده این مطالبات مرتفع شده باشد.
 
ابوالحسنی در بخش دیگر صحبت‌های خود از آماده‌سازی و رونمایی از سند چشم‌انداز صنعت چاپ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از مشکلات فعالان چاپ، مالیات بر ارزش افزوده است که کلا باید از فرایند پرداخت مالیات حذف شود تا تولیدکننده ما بتواند در فعالیت‌های صادراتی با تولیدکنندگان ترک رقابت کند و صادرات ما بیش از پیش فعال شود.
 
وی یادآور شد:‌ البته این موضوع در حال پیگیری است و تلاش می‌کنیم با رفع بسیاری از موانع و مشکلات زمینه‌ای فراهم کنیم تا به جایگاه واقعی خود در منطقه دست پیدا کنیم.
 

پیگیر مشکلات چاپ هستیم

در بخش دیگری از این نشست، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با فعالان حوزه چاپ طی سال اخیر، عنوان کرد: در سال 1401 بنا به تصمیمات و دورهمی‌هایی که با روسای اتحادیه‌های سراسر کشور داشتیم، مقرر شد مجمع هم‌اندیشی و گفت‌وگوهای صنعت چاپ با مشارکت فعالان اتحادیه‌های سراسر کشور راه‌اندازی شود.

 

وی افزود: در این زمینه تاکنون نشست‌هایی در خراسان رضوی، گلستان، دفتر چاپ و نشر و مازندران برگزار شده است و امروز هم اتحادیه چاپخانه‌داران تهران میزبان ما است.

 

ابراهیمی با بیان اینکه این جلسات در قالب دیدار چهره به چهره با فعالان صنعت چاپ باید تداوم داشته باشد، گفت: ما در این گفت‌وگوها و هم‌اندیشی‌ها باید به یک نقطه مشترک بزسیم و با همدلی و همراهی مسیری که پیش رویمان قرار دارد را جلو برویم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

وی با اشاره به برخی مشکلات صنعت چاپ طی سال‌های اخیر، توضیح داد: وجود برخی موازی‌کاری‌ها و تداخلات صنفی از سوی برخی دستگاه‌ها یک مشکل جدی است، از سوی دیگر دو قطبی بودن صنعت چاپ نیز مساله مهمی است که به عنوان دغدغه‌ای مهم در وزارت ارشاد پیگیری می‌شود.

 

ابراهیمی همچنین از فرسودگی ناوگان صنعت چاپ به عنوان یکی از مشکلات جدی این حوزه نام برد و گفت: اکنون تنها سه درصد ماشین‌های چاپخانه‌های کشور مدرن است و بخش عمده دستگاه‌ها فرسوده هستند و به نوسازی و بازسازی نیاز دارند، در این میان یکی از موضوعاتی که به نوسازی صنعت کمک می‌کند، تسهیلاتی است که باید به مجموعه‌ها تزریق شود.

 

وی یادآور شد: نباید فراموش کنیم که مدرن بودن و به روز بودن ماشین‌های چاپ منجر به افزایش سهم صادراتی ایران در کشورهای منطقه خواهد شد، زیرا در داخل کشور ظرفیت‌های خوبی در بحث کالاهای چاپی وجود دارد که از آن‌ها باید استفاده کنیم.

 

ابراهیمی با اشاره به برخی مشکلات موجود در حوزه بانکی و گمرکی، توضیح داد: در این زمینه تلاش می‌کنیم طی ارتباط و تعاملاتی که با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برقرار می‌کنیم زمینه تسهیل برخی از قوانین  مقررات را فراهم کنیم.

 

وی درباره موضوع پیگیری معافیت مالیاتی صنعت چاپ در بخش مالیات مستقیم و ارزش افزوده نیز، گفت: بخش زیادی از ناظران مالیاتی تعاملی با ذی‌نفعان در صنعت چاپ ندارند و با وجود اینکه بسیاری از همکاران ما از پرداخت مالیات معاف هستند اما همچنان در این موضوع مشکل داریم که امیدواریم به زودی مرتفع شود.

 

ابراهیمی همچنین درباره دستورالعمل تاسیس و نظارت بر چاپخانه‌ها نیز عنوان کرد: نگاه‌ها باید به سمتی باشد که سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ به شکل درست هدایت شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث صادرات محصولات فرهنگی معتقد است که آنچه در چاپخانه‌ها تولید می‌شود یک محصول فرهنگی است و آنچه بر روی بسته‌بندی کالاها قرار دارد تبلیغات نیست بلکه شناسه یک کالا است.

 

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به بازگشتن اختیارات حوزه فنی صنعت چاپ به وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: در توافق‌نامه‌ای که سال 1395 بین دو وزیر ارشاد و صمت به امضا رسیده بود، اختیارات و مباحث فنی صنعت چاپ به وزارت صمت منتقل شده بود که در تعامل با این وزارتخانه بار دیگر به زودی این مسئولیت به ارشاد بر می‌گردد.

 

ابراهیمی همچنین به موضوع شهرک چاپ اشاره کرد و گفت: قرار است در قالب یک تفاهم‌نامه شهرک‌های صنعتی به صورت منطقه‌ای و تخصصی ایجاد شوند و واحدهای چاپی به منظور تامین نیازهای چاپ و بسته‌بندی در هر شهرک حضور داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه در بحث آموزش نیز اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: این آمادگی در دفتر چاپ وجود دارد تا به هر واحد صنفی بخواهد یک واحد آموزشی جوار کارگاهی داشته باشد،‌ مجوزهای مربوطه داده شود.

 

ابراهیمی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: پیگیری مباحث مربوط به صندوق توسعه ملی، تمهیدات ارزی، تمهیدات گمرکی و معافیت مالیاتی از جمله مباحثی است که دنبال خواهیم کرد.

 

لزوم حضور اهالی چاپ در هیات‌های تجاری

دیگر سخنران این نشست، علی مغانی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی بود، وی در سخنانی با بیان اینکه اتحادیه‌ها بسترساز زمینه کاری صنعت چاپ هستند، گفت: در دولت گذشته هیچ کس مسئول صنعت چاپ نبود و دوران نخوت این صنعت بود اما خوشحالیم که اکنون در دوران شکوفایی این صنعت به سر می‌بریم.

 

وی افزود: معتقدم که باید هر چه سریع‌تر کارگروهی برای پیگیری لایحه جامع حمایت از صنعت چاپ تشکیل شود، اگر این کار سریع انجام نشود ممکن است که کار دیر تدوین شود به دلیل کارهای اداری و مصوبات اجرایی به زمان دولت فعلی نرسد.

 

مغانی در ادامه به مشکل چاپخانه‌های دولتی به عنوان رقیب بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در آئین‌نامه و دستورالعمل تاسیس چاپخانه‌های دولتی آمده است که باید با هدف تامین کار و نیازهای مجموعه خود فعالیت کنند، نه اینکه کار بخش خصوصی را هم علاوه بر کار خود انجام دهند.

 

وی تاکید کرد: یکی دیگر از چالش‌های جدی ما جای خالی فعالان صنعت چاپ در هیات‌های تجاری کشور در رویدادها و مناسبت‌های مختلف است، در این زمینه معتقدم باید برای برقراری مبادلات تجاری و اقتصادی از فعالان صنعت چاپ در این هیات‌ها حضور داشته باشند تا دستاوردهای این صنعت به شکل درست و صحیح معرفی شود.

 

مغانی همچنین به موضوع تشکل اتحادیه‌های استانی اشاره کرد و یادآور شد: امروز اتحادیه‌های بزرگ در حاشیه شهرها ایجاد می‌شوند و چون بخش زیادی از چاپخانه‌ها در خارج شهر هستند مجبور به عضویت در تشکل‌های ناهمگن می‌شوند، در این زمینه امیدوارم وزارت ارشاد کمک کند و همه زیر یک چتر واحد فعالیت کنیم.

 

وی در پایان صحبت‌های خود به موضوع مشکل واردات ماشین‌های چاپ همچنین ثبت سفارش ماشین‌های دست دوم اشاره کرد و خواستار پیگیری و رفع مشکلات موجود در این حوزه شد.

 

از هدایت سرمایه‌گذاری در چاپ تا اهمیت آموزش

همچنین اسکندر خمسه‌پور، فعال و پیشکسوت صنعت چاپ به طرح دو مساله در صنعت چاپ پرداخت و گفت: در اتحادیه‌ها باید واحدی وجود داشته باشد تا اگر قرار است فردی سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد، با اتحادیه استان و شهرستان‌های خود مشورت کند تا به درستی در مسیر سرمایه‌گذاری هدایت شود.

 

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که اتحادیه‌ها کمک کنند تا واحدهای کوچک در قالب چند مجموعه کاری فعالیت کنند، امروز کار در مجتمع‌های بزرگ صنعتی به صورت مشارکتی برگزار می‌شود و عمر واحدهای چاپی کوچک سپری شده و باید به این نکته توجه کنیم.

 

دیگر سخنران این نشست، داود شایسته خصلت، فعال و پیشکسوت صنعت چاپ بود. وی در صحبت‌های خود آموزش را یکی از ارکان مهم کیفی و کمی چاپخانه‌ها دانست و گفت: آموزش باید در یک جا متمرکز شود و به جای کارهای جزیره‌ای، متفرقه و جداگانه آموزش به صورت متمرکز در دستور کار اتحادیه یا مجموعه‌های چاپی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: همچنین باید آموزش در بخش مدیران چاپخانه‌ها را به سمت آموزش اپراتورها سوق بدهیم، زیرا امروز یکی از مشکلات جدی ما در صنعت چاپ آموزش اپراتور و کارگر ماهر است، این کار باید توسط چاپخانه‌های بزرگ انجام شود تا این افراد آموزش دیده به چاپخانه‌ها برگردند.

 

مجید محبی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران آذربایجان غربی نیز در سخنانی به سه موضوع مهم در صنعت چاپ پرداخت و گفت: مساله اول؛ ایجاد معاونت چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید این مساله در لایحه جامع چاپ گنجانده شد و یک معاونت مستقل و مفید ایجاد شود.

 

وی افزود: ورود محصولات چاپی به کشور نیز یک مساله مهم است، مدتی پیش در گمرک بازرگان شاهد واردات کالاهایی از اقلیم کردستان بودم که اصلا معقول نبود و نیست و به راحتی همین کار در ایران انجام می‌شود.

 

محبی با بیان اینکه هدایت سرمایه‌گذاری از خلاءهای موجود نیز مساله مهمی در صنعت چاپ است، گفت: در برخی مواقع عدم آشنایی مسئولان صنعت چاپ با موضوعات و دغدغه‌های این حوزه مساله مهمی است، در این زمینه باید در دولت و مجلس اهمیت صنعت چاپ را معرفی کنیم.

 

در ادامه این نشست، علی اشفاق، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران اصفهان نیز به موضوع مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک چالش جدی اهالی چاپ اشاره کرد و گفت: پرداخت این مالیات توسط چاپخانه‌های شهر تهران و اصفهان موجب تعطیلی برخی چاپخانه‌های کوچک شده است، موضوعی که اگر در درازمدت به آن رسیدگی نشود آسیب جدی به بدنه این صنعت وارد می‌کند.

 

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم خارج شدن بدنه کارگر ماهر از صنعت چاپ بعد از چند سال فعالیت است، البته این موضوع به دلیل حقوق‌های پایین چاپخانه‌ها است.

 

اشفاق با بیان اینکه دستمزدهای صنعت چاپ نسبت به دیگر مشاغل پایین است، گفت: قیمت شکنی در میان همکاران و صنف آسیب جدی‌ای به کار ما زده است، امیدوارم شرایطی فراهم شود تا با همیاری ارشاد و اتحادیه‌ها یکسان‌سازی قیمت داشته باشیم.

 

عطا حسینی، فعال حوزه چاپ نیز در بخش دیگر این نشست بر لزوم استفاده از دولت الکترونیک در حوزه چاپ تاکید کرد و خواستار اجرایی شدن این موضوع برای پیگیری امور کارهای مرتبط با این صنعت شد.

 

همچنین مهدی کاظمی، دیگر فعال حوزه چاپ درباره لزوم تسهیل شرایط کار برای صادرکنندگان صنعت چاپ گفت: ایران امروز به دلیل هزینه تولید پایین فرصت بسیار خوبی برای کارهای صادراتی دارد و می‌تواند به عنوان قطب صنعت چاپ کشور به شمار آید، از وزارت ارشاد می‌خواهیم با رفع یکسری چالش‌ها به رونق کسب و کار در این حوزه کمک کند.

 

و در پایان مصطفی تینای تهرانی، پیشکسوت و فعال صنعت چاپ با تقدیر و تشکر از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه در حوزه چاپ، گفت: یکی از موضوعات مهم در این صنعت، ایجاد شهرک‌های صنعت چاپ با ویژگی تجارت منطقه آزاد است که امیدوارم به زودی با همت صنف شاهد آن باشیم.

 

آینده روشن پیش روی صنعت چاپ

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در انتها پس از صحبت‌های فعالان صنعت چاپ در سخنانی، عنوان کرد: راه‌اندازی شورای راهبردی صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان صنعت چاپ یکی ازاقدامات ما طی سال‌های اخیر بوده است، در این زمینه قرار است چهار کارگروه حقوق و قوانین، تجارت و بازرگانی، تولید دانش بنیان و آموزش فعال شوند.

 

وی افزود: در زمینه مطالبات و مسائل مورد نیاز صنف نیز می‌توانیم با دستورالعمل روشن برای حل مساله اقدام کنیم و در تعامل دو وزیر ارشاد و صمت همه نیازها و درخواست‌ها را مطرح کنیم تا به نتیجه برسیم.

 

احمدوند با بیان اینکه باید یکسری جلسات به صورت مستمر با حضور فعالان صنف برای رصد و شناسایی دقیق مشکلات برگزار شود، گفت: امروز آینده روشنی پیش روی صنعت چاپ کشور می‌بینم، با توجه به ظرفیت و نیروی انسانی ماهر همچنین اراده‌ای که در صنف وجود داریم می‌توانیم به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.