نمایش «مرقع اسماءالرسول» و رونمایی از کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین‌شاه قاجار»


سرویس تاریخ و سیاست (): هم‌زمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اعظم (ص) نمایشگاه «معراج‌نامه حضرت رسول (ص)» به نمایش گذاشته شد، این نمایشگاه روایتی هنری از یک رخداد مهم در تاریخ اسلام است که از دریچه آثار تاریخی و نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران را به تصویر می‌کشد. این نمایشگاه دوشنبه 10 مهر 1402 به همراه دو نمایشگاه دیگر «مرقع اسماءالرسول» و «آثار گل و مرغ هنرجویان موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» گشایش یافت.

همچنین جشن میلاد پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد مصطفی (ص) بنابر وصیت مرحوم حاج حسین ملک (بزرگ‌واقف ایرانی) به رسم نیم‌قرن گذشته در بنای وابسته به آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد. رونمایی از کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین‌شاه قاجار» یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی این مراسم بود.

کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» برپایه پژوهش تصحیح نسخه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به کوشش مجید عبدامین و بهمن بیانی برپایه پژوهش و تصحیح یکی از نسخه‌های خطی بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران منتشر شده است.

پژوهش تصحیح نسخه خطی شماره ۵۶۶۷ (آلبوم اسناد و مکاتبات و یادداشت‌ها شامل دستخط‌های ناصرالدین شاه خطاب به امین‌السلطان و عرایض مردم با دستورهای شاه و نیز نامه‌هایی از امین‌الدوله، حکیم‌الممالک، معاون‌الملک، نظام‌الدوله، مربوط به سال‌های ‎۱۲۸۷ تا ۱۲۹۶ ه.ق) از گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک منتشر شد.

این کتاب مجموعه‌ای از فرمان‌ها، دستخط‌ها و دستورالعمل‌های ناصرالدین شاه، همچنین اسنادی از عریضه‌ها، گزارش‌ها و تلگراف‌ها را دربرمی‌گیرد که اعضای خاندان سلطنتی، وزیران، صاحبان ‌منصب لشکری و کشوری به ناصرالدین شاه نوشته‌اند و او دستورهای لازم را در حاشیه یا پشت این اسناد برای رسیدگی به آن‌ها صادر کرده است.

مخاطب فرمان‌ها و دستورالعمل‌های شاه بیش‌تر میرزا ابراهیم خان امین‌السلطان بوده، شاه قاجار در دیگر سندها نیز با دست‌خط‌هایی رسیدگی به کارها را به او واگذارده است.

بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» را در سال 1402 (چاپ نخست) منتشر کرده است.