کتاب «برنامه‌ریزی، مسکن و زیرساخت برای روستاهای هوشمند»



به گزارش ()، این کتاب که توسط سه نفر از اساتید دانشگاه ملبورن بر اساس یافته‌های تحقیقات میدانی تنظیم شده است، به بررسی بسیاری از عوامل مرتبط به هم در روستاهای هوشمند، با هدف بهبود شرایط زندگی روستاییان، می‌پردازد و توسط  محمدرضا رضوانی و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران ترجمه و از سوی انتشارات مرکز پژوهش‏ های توسعه و آینده‏ نگری منتشر شد.

 

این کتاب مروری بر بسیاری عوامل مرتبط به هم که باید در ایجاد روستاهای هوشمند مورد توجه قرار گیرند، خواهد داشت و هدف از ان بهبود شرایط زندگی روستاییان  است.

 

در این کتاب می خوانیم: تفکرات و شیوه ‏های رایجی را مرور می ‏شود که در سی‌سال گذشته، برای ارتقای اجتماعات محلی روستایی، در اقتصادهای درحال‏ توسعه، ظهور کرده ‏اند، و با تکیه‌ بر مجموعه‏ ای از دانش، در گستره ‏ای از رشته‏ های مرتبط، طیف وسیعی از ایده ‏های نوآورانه را برای برنامه ‏ریزی روستایی، مسکن و توسعه زیرساخت ارائه می‏ دهد.

این کتاب با مقدمه‌ای بر برخی ملاحظات و رویکردهای مختلف در زمینه‌های درآمدزایی، آموزش، کشاورزی، آب، فاضلاب، مسکن، انرژی، پسماند، بهداشت و حکمرانی، پیچیدگی‌های هریک از این عوامل را مرور می‏ کند و چارچوبی را برای مطالعات بیشتر تعیین می‌نماید. همچنین، پیشنهاد می‌کند فناوری‌های جدید با اشکال سنتی توسعه روستایی، تلفیق شود تا نواحی روستایی را به مکان‌های بهتری برای زندگی تبدیل نماید که تاحدامکان، از نظر اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی، پایدار باشند. محتوای این کتاب می‌تواند در شکل‌گیری صحیح مفهوم روستای هوشمند در جامعۀ علمی، مدیران، کارشناسان و سیاست‌گذاران اثربخش باشد.

لازم به ذکر است؛ این کتاب در 12 فصل و 329 صفحه و نیز به همت انتشارات مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شده است.