حافظ در اشعارش از قرآن پیروی کرده است



به گزارش خبرنگار () در اهواز ، یوسف لیموچی در آئین بزرگداشت حافظ شامگاه چهارشنبه در تالار مهتاب اهواز در جمع شعرا ، و فریختگان با بیان اینکه ادبیات ، شاعران ،اهل قم و نویسندگان باعث افتخار ما هستند و به آن‌ها می‌بالیم، اظهارکرد: در طی سال‌های گذشته گوته دانشمند غربی با شنیدن غزل‌های فارسی به زبان ایرانی علاقمند و شروع به یادگیری و خواندن اشعار حافظ شده و همین موضوع باعث جذب این دانشمند غربی به زبان فارسی است.  


 


لیموچی با بیان این سوال که چرا حافظ شیرین سخن است ؟ عنوان کرد: همان‌طوری که می‌دانید هر ساختی یا مجموعه‌ای از اجزاء کوچک‌تر ساخته    می‌شود، شعر نیز مانند این مجموعه‌ها، از یکسری اندام‌واره و ساخت‌های زبان از جمله واژه ، واج، کلمه وجمله تشکیل شده است‌.


 


وی گفت: وظیفه مغز کنارهم چیدن کلمات و انتقال آن‌ها است که درهم نشینی کلمات با شگرف و سنجیده کنارهم قرار می‌گیرند و واژه‌ها درپیکره  هم‌نشینی قاعده مند وغیرقابل تغییر می‌شوند.


 


وی با اشاره به اینکه اشعار حافظ از هر طرف زیبا و شیرین است و چینش اشعار مانند حافظ کار هرکسی نیست، افزود: در روساخت یا ظاهر بیت شعر شاید نتوان معنای چندگانه‌ای برای آن پیدا کرد ولی اگر به باطن و ژرفای آن نظر کنید زیبایی آن را می‌توانید ببینید که این، کار افراد متخصص وخبره است.


 


مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: در بحث متنی، ما یک گزارش معنایی و تطبیقی داریم که در آن شعر از چه لایه‌هایی برخوردار شده و شاعر فهم آن را به خواننده می‌سپارد.


 


وی در خصوص اسلوب حافظ در غزل بیان کرد: حافظ در همه اشعارش از قرآن کریم پیروی و تبعیت کرده است و می‌توانید برای آشنایی با راه و روش حافظ کتاب ذهن و زبان حافظ به نویسندگی استاد خرمشاهی و همچنین کتاب از کوچه رندان به قلم دکتر زرین پور برای آشنایی با شرایط زمانی حافظ مراجعه کنید.


 


این استاد دانشگاه با اشاره به این بیت شعر «در کوی نیک نام ما را گذر ندادی گر‌ تو نمی‌پسندی تغییر کن قضارا »چرا حافظ گفته تغییرکن و نگفته تغییر ده افزود: اگر در این بیت حافظ به جای تغییر کن کلمه تغییر ده را می‌آورد هیچ‌گونه لطمه‌ای از لحاظ قافیه و وزن رخ نمی‌داد اما این بیت اشاره به آیه« انما امره اذا اراد شئافیقول له کن فیکون» یعنی اگر خداوند اراده کند و به چیزی بگوید باش می‌شود.


 


لیموچی در بیت دیگری از حافظ گفت :«پیراهنی که از آن آید  بوی یوسفم  ترسم برادران غرورش غباکنند»، بیان کرد: دراین بیت حافظ به یکی از قشنگ‌ترین آرایه‌های ادبی که استعاره تهکم است اشاره کرده که در بیت گفته برادران غیور درحالی که این برادران بی غیرت و حسود بودند اما حافظ در اینجا به تضاد که باعث زیبایی شعر آن شده پرداخته است.


 


رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز در این آئین گفت: انتظارمی‌رود با برگزاری این محافل و بزرگداشت‌های ادبیات ایران، کتاب‌های کهن ایران زمین به جامعه ادب دوست کودکان ونوجوانان این خطه معرفی شود .


 


خدیجه مرادی افزود: باید تلاش کنیم با چنین بزرگداشت‌هایی کتاب‌های ادبیان، نویسندگان وشاعران بزرگ را در کتابخانه‌های عمومی به علاقه‌مندان این حوزه بشناسانیم.


 


وی یادآور شد: کتابخانه های عمومی در شهرستان اهواز، پذیرای دوستداران ادبیات کهن فارسی هستند.