کتابخانه مرکزی ارومیه کتابخانه برتر کشور شد


به گزارش خبرنگار () در ارومیه،  جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی کارگروه هفته ملی کودک سال ۱۴۰۲ به ریاست افشار کبیری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد.

 


افشار کبیری در جلسه کارگروه هفته ملی کودک که در سالن شهید سلیمانی استانداری با حضور نمایندگان سازمان‌های عضو کارگروه این برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت با تأکید بر اهمیت هدفمند بودن برنامه‌های هفته ملی کودک گفت: طرح و برنامه‌ریزی در حوزه‌ کودک و نوجوان صرفا نباید منحصر به ایام خاصی مانند هفته کودک باشد و تمامی متولیان این حوزه باید برای تمامی ایام و فصول برنامه‌هایی جامع، هدفمند و مهمتر از همه برنامه‌هایی کاربردی ارائه دهند.

دبیر مرجع استانی حقوق کودک، حق حیات، حق آموزش و حق بهره‌مندی از تفریح، بازی و سرگرمی را در زمره‌ حقوق اولیه کودک عنوان و تصریح کرد: امروزه سلامت کودک، تنها در بهداشت و سلامت جسمی خلاصه نمی‌شود و سلامت اجتماعی، عاطفی، بهداشت روان و بسیاری دیگر از ابعاد را در بر می‌گیرد.

کبیری بر لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی کودک در استان تأکید و خاطرنشان کرد: ضرورت نگاهی تازه با ملحوظ نظر قرار دادن ابعاد ایجابی و سلبی در حوزه‌ کودک و نوجوان بیش از گذشته ضروری می‌نماید.

زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز در این نشست، «کودکی بهتر، زندگی بهتر» را شعار هفته ملی کودک عنوان کرد و گفت: کانون استان نیز همزمان با سراسر کشور، هفته ملی کودک را از ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ برگزار می‌کند.

وی رویکرد مشارکتی از سوی سازمان‌ها را در اجرای برنامه‌های هفته ملی کودک موجب افزایش سطح کیفی و کمی برنامه‌ها ذکر کرد.

در ادامه این جلسه، نمایندگان سازمان‌های عضو کارگروه هفته ملی کودک در استان آذربایجان‌غربی به ارائه برنامه‌های پیش‌بینی شده دستگاه‌ها و نکته نظرات در خصوص هفته ملی کودک پرداختند.

بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از ایستگاه نقاشی «وحدت و دوستی» در ارومیه

همزمان با هفته وحدت، جمعی از مسئولان استانی از ایستگاه نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌غربی بازدید کردند.

ایستگاه نقاشی کانون که در سومین روز از هفته وحدت در محوطه سالن شش هزار نفری غدیر ارومیه با استقبال گرم کودکان و نوجوانان بر پا شد میزبان معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل صدا و سیما، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و فرماندار ارومیه بود.

معتمدیان در این بازدید، ضمن تبریک هفته وحدت با تعدادی از کودکان و نوجوانان حاضر در ایستگاه گفت‌وگو کرد. فعالیت‌های متنوع فرهنگی از جمله نقاشی، کارگاه تکنیک چاپ و کاغذ و تا از سوی مربیان کانون برای کودکان و نوجوانان حاضر در ایستگاه نقاشی به اجرا درآمد. برنامه‌های هفته وحدت در مراکز کانون استان، همزمان با سراسر کشور تا سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داشت.


هفته ملی کودک فرصتی مناسب برای اجرای طرح کانون و مدرسه است

زهرا آبسوران، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، در نشست هم اندیشی مسئولان مراکز جنوب استان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میاندوآب برگزار شد، گفت: «با قصه لبخند بسازیم» شعار بیست وپنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است و مراکز کانون استان نسبت به اطلاع رسانی فرایند قصه‌گویی برای خانواده‌ها و اولیای تربیتی بیش از پیش اهتمام داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت حضور قصه‌گویان کار آفرین در این دوره از جشنواره تصریح کرد: رویکرد مردمی‌سازی و بومی‌سازی قصه‌گویی از اولویت‌های ستاد مرکزی کانون کشور در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است.  


وی«کودکی بهتر،زندگی بهتر» را شعار هفته ملی کودک بیان و خاطر نشان کرد: کانون آذربایجان‌غربی نیز با ۳۰ عنوان برنامه همزمان با سراسر کشور فعالیت‌های مربوط به هفته ملی کودک را از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه برگزار خواهد کرد.

مدیرکل کانون استان هفته ملی کودک را فرصت مناسبی برای اجرای طرح کانون مدرسه دانست و گفت: حضور دانش‌آموزان در محیط کانون می‌تواند در روند آشنایی آن‌ها با فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی کانون موثر باشد. آبسوران، ضمن تشکر از مراکز کانون استان در امر اطلاع رسانی، تبلیغات محیطی و انتشار تیزر فیلم بچه زرنگ، این انیمیشن را یکی از آثار فاخر و ارزشمند در حوزه کودک و نوجوان برشمرد.

گفتنی است؛ کارگاه‌های عمومی و تخصصی، مباحث اداری و مالی و پرسش و پاسخ از دیگر بخش‌های این نشست بود.

 



ویژه برنامه ادبی «سروده‌های اتحاد» در حوزه هنری آذربایجان‌غربی برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت و سالروز میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) ویژه برنامه ادبی «سروده‌های اتحاد» با حضور جمعی از شاعران به همت کانون شعر و ادب حوزه هنری آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شد.

مصطفی قلیزاده علیار، مسئول واحد ادبیات حوزه هنری آذربایجان‌غربی در این برنامه با بیان سجایای الهی و اخلاق، انسانی پیامبر اکرم (ص)و امام صادق(ع) گفت: شاعران بزرگ ما در طول تاریخ مسلمانان در سروده‌های خود حضرت محمد(ص) و حضرت امام صادق (ع) را بانی وحدت مسلمین، رمز دانش، آگاهی و پیشرفت، نوعدوستی، خدامحوری، عدالت اجتماعی و الگوی خانواده و روابط انسانی توصیف کرده‌اند.

وی افزود: برخی شاعران و ادیبان غیرمسلمان نیز در غرب و شرق جهان از جمله ویکتور هوگوی فرانسوی، گوته آلمانی، تولستوی روسی، جبران خلیل جبران مسیحی لبنانی، حضرت محمد را با اوصاف انسانی و الهی و تاثیرگذار در فرهنگ و تمدن جهانی ستوده‌اند.

سعید سلیمانپور شاعر و منتقد ادبی نیز در این جلسه، ضمن نقد برخی اشعار شاعران حاضر، در خصوص شعر سپید آیینی و سپیدسُرایان شهر ارومیه گفت: لازم است در شعر سپید و آثار شاعران سپیدسرای پیشکسوت و توانمند ارومیه مثل مرحوم ابراهیم رزم آرا، و نیز شاعران سپیدسرای فعلی، یک بازنگری جدی صورت بگیرد و طی برنامه‌هایی مناسب نقش و آثار مهم این شاعران در بیان اوصاف انبیا و آئمه اطهار (ع) تبیین شود.

گفتتی است؛ در این ویژه برنامه ادبی شاعرانی همچون غلامرضا دانشفروز، سعید سلیمانپور، محمدرضا قربانی، علی حبیبی، تبسم شدتی، حیدر بابایی، میلاد حافظ، غلامعلی کریمی، آرزو قلی، سهیلا پارسایی مهر، سولماز طلوعی، حمید اکبری، فاطمه جهانگری، علی امامی، میرحسین سعیدی، فرزانه ولی زاده، قاسم شاهیندژی، سعید فرضی، محمدتقی آقازاده، فاطمه اسعدی، زیبا جهان، سید تیمور جامعی اشعار خود را با موضوع هفته وحدت و پیامبر اسلام (ص) قرائت کردند.

 



تجلیل از موکب فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در همایش تجلیل از موکبداران سراسر کشور

موکب «کتابخانه حسینی» اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی در همایش تجلیل از موکبداران سراسر کشور از مواکب برتر فرهنگی در مرز تمررچین پیرانشهر تجلیل شد.

موکب اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی همزمان با ایام اربعین حسینی، با عنوان «کتابخانه حسینی» و با شعار «سرفصل کتاب عشق ما، حسین (ع) است» در مرز تمرچین شهرستان پیرانشهر برپا شد و تا ۱۵ شهریورماه میزبان زائرین بود.

توزیع بسته فرهنگی «توشه راه زائر» شامل کتاب‌های صوتی و کلیپ‌های موضوعی، طرح زیارت به نیابت شهدا، پرده‌خوانی و نقالی، قصه‌گویی، اوریگامی، نمایشگاه کتاب، نقاشی و رنگ آمیزی با عنوان «پدر مهربان»، عضویت رایگان، اجرای پویش «کتاب دستت چیه؟»، نشست ادبی با همکاری محافل ادبی، خاطره نویسی «روایت اربعین»، طرح بیعت با شهدا، پوش کتابخوانی «کتاب عشق»، تهیه و توزیع بسته‌ها و اقلام فرهنگی، استند عکس یادگاری «فرزندان آینده ساز» از برنامه‌های این موکب با هدف پاسداشت و ترویج آئین بزرگ پیاده‌روی اربعین، خدمت رسانی فرهنگی، توجه به نیازهای مطالعاتی زائرین و محقق ساختن شور و شعور حسینی بود.


 


کتابخانه مرکزی ارومیه؛ جزو کتابخانه‌های برتر کشور در زمینه امانت کتاب

برنامه «ایران امروز» شبکه یک سیما در مهرماه ضمن بررسی وضعیت سرانه مطالعه در سال‌های مختلف کشور و اعلام آن از سوی مدیران به بررسی مصرف فرهنگی خانوار در ایران در سال ۱۳۹۹ پرداخت.

در این برنامه همچنین ۵ کتابخانه برتر از نظر میزان امانت در تابستان سال جاری معرفی شد که کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد، کتابخانه سیار شهید ابوالفضل روشنک، کتابخانه مرکزی ارومیه، کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران و کتابخانه مرکزی یزد بیشترین امانت کتاب را داشته‌اند.

کتابخانه مرکزی ارومیه به عنوان بزرگترین مرکز اشاعه اطلاعات در آذربایجان‌غربی با زیربنای 8500 مترمربع و بخش‌های مختلف شامل بخش امانت، خدمات فنی، نشریات، کودک، نابینایان و کم بینایان، مرجع و پژوهش، اتاق مطالعه گروهی، اتاق vip، سالن مطالعه، اسناد و نسخ خطی، ثبت نام، استان شناسی، کلاس آموزشی، بخش ناشنوایان، بوفه، سالن اجتماعات و … میزبان عموم مردم می‌باشد.

همچنین کارگاه‌ها و کلاس‌ها در رشته‌های مختلف علمی و هنری از قبیل روباتیک و برنامه‌نویسی avr، نقاشی، زیبانویسی، تندنویسی، کارگاه‌های آموزشی حوزه خانواده، زبان اشاره، سیاه قلم، نویسندگی، بریل آموزی و … در طول تابستان 1402 در این کتابخانه برگزار شد.